صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عباس معروفی، نویسنده «سمفونی مردگان» درگذشت

خانه هدایت برلین صبح امروز پنج‌شنبه اول سپتامبر، خبر داد که عباس معروفی؛ رمان‌نویس، شاعر، نمایش‌نامه نویس، ناشر و روزنامه‌نگار شناخته شده معاصر ایران در سن 65 سالگی در آلمان درگذشت. معروفی در سال‌های اخیر از سرطان لنفاوی رنج می‌برد.

«خانه هدایت برلین» صبح امروز پنج‌شنبه اول سپتامبر، خبر داد که عباس معروفی؛ رمان‌نویس، شاعر، نمایش‌نامه نویس، ناشر و روزنامه‌نگار شناخته شده معاصر ایران در سن 65 سالگی در آلمان درگذشت. معروفی در سال‌های اخیر از سرطان لنفاوی رنج می‌برد.

پیک‌آفتاب: عباس معروفی در 27 ماه ثور 1336 در تهران متولد شد. او نخستین مجموعه داستانش را به نام «روبه‌روی آفتاب» در سال 1359 منتشر کرد. معروفی پس از نشر آن در کنار فعالیت در کانون نویسندگان ایران، به نویسندگی ادامه داد و در سال 1369، مجله ادبی «گردون» را تاسیس کرد و خود سردبیر آن شد.

این رمان‌نویس چیره‌دست، در ماه سنبله 1399 نخستین بار از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و در چند ماه اخیر، خبرها از وخامت حال او حکایت داشت.

گفته می‌شود که معروفی از شاگردان «هوشنگ گلشیری» و «محمدعلی سپانلو» بود که رمان «سمفونی مردگان» او باعث شهرت‌اش در ادبیات شد؛ رمانی که هنوز یکی از پُر تیراژترین رمان‌های فارسی است که در ایران منتشر می‌شود.

پس از سمفونی مردگان، رمان دیگر عباس معروفی «سال بلوا» است که از شهرت ویژه‌ای برخوردار است. این اثر برای نخستین بار در سال 1371 منتشر شد و از آن پس همواره در جدول پُر فروش‌ترین‌های نشر ققنوس در ایران بوده است.

معروفی هم‌چنین مجله ادبی «گردون» را در دهه شصت اداره می‌کرد که به‌ خاطر انتشار مواضع ضدحکومتی‌اش در آن، بارها بازجویی شد و نهایتاً مجبور شد کشورش را ترک کند.

فعالیت «گردون» به دلیل آن‌که معروفی در آن موضوع فعالیت مجدد کانون نویسندگان ایران را دنبال می‌کرد، به چندین بار بازجویی و نهایتاً توقیف مجله انجامید.

پس از توقیف «گردون»، عباس معروفی از طریق پاکستان راهی آلمان شد و پس از مدتی با حمایت «خانه هاینریش بل» موفق شد تا «خانه هنر و ادبیات هدایت» را در برلین راه‌اندازی کند و در کنار آن به کتاب‌فروشی و انتشار آثار ادبی بپردازد.

عباس معروفی در تبعید، بنیان‌گذار سه جایزه ادبی با عناوین «قلم زرین گردون»، «قلم زرین زمانه» و «جایزه ادبی تیرگان» نیز بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x