صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: کوچ‌اجباری هزاره‌ها شایعه است!

خیرخواه: افرادی که سبب کوچ‌اجباری هزاره‌ها شوند، توسط نیروهای طالبان بازداشت می‌شوند. او افزوده، یک عده شاید اقدام به کوچ‌دادن هزاره‌ها بکند،‌ اما در هر جایی که واقعا چنین پیش بیاید، عاملان بازداشت می‌شوند.

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان می‌گوید که کوچ‌اجباری هزاره‌ها در افغانستان واقعیت ندارد. ملا خیرخواه در حاشیه‌ای «نشست مسکو» در پاسخ به پرسشی در مورد «کوچ‌دادن اجباری هزاره‌ها» در ولایت‌های دایکندی، بلخ و هلمند گفت که در هیچ منطقه‌ای چنین موردی رخ نداده است.

پیک‌آفتاب: این مقام طالبان گفته است: افرادی که سبب کوچ‌اجباری هزاره‌ها شوند، توسط نیروهای طالبان بازداشت می‌شوند. او افزوده، یک عده شاید اقدام به کوچ‌دادن هزاره‌ها بکند،‌ اما در هر جایی که واقعا چنین پیش بیاید، عاملان بازداشت می‌شوند.

ملا خیرالله خیرخواه گفته که اگر کوچ‌اجباری هزاره‌ها واقعیت می‌داشت، این موضوع حتما توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های این گروه بررسی می‌شد. به گفته‌ی خیرخواه تاکنون چنین موردی توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های طالبان بررسی نشده است.

او در عین حال احتمال داد که ممکن این مورد در میان خود هزاره‌ها اتفاق افتاده باشد که به گفته‌ای او، «مسأله‌ی داخلی هزاره‌ها است و مربوط طالبان نمی‌شود!»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که از هنگام تسلط طالبان بر افغانستان، گزارش‌های متعددی از ولایت‌های دایکندی، بلخ و هلمند منتشر شده و تایید می‌کنند که باشندگان هزاره‌نشین این ولایت‌ها از مناطق‌شان توسط و یا به حمایت نیروهای طالبان بی‌جا شده‌اند.

وضعیت بد بی‌جا شدگان در دایکندی/ صدها خانواده مجبور به کوچ‌اجباری شده‌اند + تصاویر

در جریان ماه گذشته، مطابق فیصله مقامات محلی طالبان، ساکنان شماری از مناطق در ولسوالی گیزاب دایکندی به‌گونه جمعی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. در مناطق هزاره‌نشین ولایت هلمند نیز مردم محل گفته بودند که به گونه‌ی جمعی توسط طالبان از مناطق‌شان بیرون شده و به کوه‌های دوردست پناه برده‌اند.

کوچ اجباری ۱۲۰۰ خانواده در دایکندی از سوی طالبان

افزون بر این‌ها، ساکنان شهرک ولی عصر در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ هم گفته‌اند که افراد مسلح به حمایت و حکم فرماندهی پولیس طالبان در این ولایت، آنان را تهدید به تخلیه خانه‌های شان کرده‌اند.

فرمان کوچ‌اجباری طالبان در مزارشریف

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x