صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: فعالیت هم‌زمان چندین نهاد حامی رسانه‌ها مناسب نیست

سخنگویان طالبان فعال شدن چندین نهاد حامی رسانه‌ها را تهدید کننده خوانده و تاکید کرده‌اند که تنها یک فدراسیون خبرنگاران در کابل می‌تواند فعالیت کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که رسانه‌ها باید جوازهای فعالیت‌شان را تمدید کنند.

سخنگویان طالبان فعال شدن چندین نهاد حامی رسانه‌ها را تهدید کننده خوانده و تاکید کرده‌اند که تنها یک فدراسیون خبرنگاران در کابل می‌تواند فعالیت کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که رسانه‌ها باید جوازهای فعالیت‌شان را تمدید کنند.

پیک‌آفتاب: دو روز پیش طالبان یک نشست خبری که قرار بود از سوی شماری از نهادهای رسانه‌ای در کابل برگزار شود را لغو کردند. افراد مسلح طالبان با حضور در محل برگزاری نشست، چند تن از برگزار کنندگان این نشست را بازداشت و به آن‌ها به صورت شفاهی هشدار دادند تا نشست‌شان را تعلیق کنند. افراد طالبان به آن‌ها گفته بودند که “حکم بازداشت‌شان را با خود دارند”. قرار بود در این نشست خبری آخرین بررسی‌ها در مورد وضعیت خبرنگاران در افغانستان ارائه شود.

یوناما به طالبان: دهن مردم را نبندید

این رفتار طالبان با واکنش تند نمایندگی سازمان ملل در کابل و نیز «خانه آزادی بیان» مواجه شد. یوناما خطاب به طالبان گفت: “دهن مردم را نبندید” و خانه آزادی بیان آن را تجاوز آشکار به حریم آزادی بیان خواند.

در واکنش به این اظهارات نمایندگی سازمان ملل و انتقادات رسانه‌ها، سخنگویان طالبان امروز اعلام کرده‌اند که تنها یک فدراسیون خبرنگاران می‌تواند در کابل فعال باشد. ذبیح‌الله مجاهد در رشته توییتی گفته که فعالیت چندین نهاد رسانه‌ای در کشور مناسب نیست.

مجاهد هم‌چنین از رسانه‌ها خواسته که جوازهای‌شان را تمدید کرده و مالیات‌های سابقه‌شان را پرداخت نمایند.

سخنگوی طالبان نوشته است: “در حالی‌که یک فدراسیون فعال رسانه‌ها از قبل در کابل وجود دارد، اعلان فدراسیون دیگر گام مناسب نیست. چنین کردن سبب رقابت ناسالم بین رسانه می‌گردد. اگر رسانه‌های مذکور واقعاً به گونه رسانه‌های نورمال فعالیت می‌خواهند، باید جوازهای ختم‌شده خود را دوباره تمدید کنند، مالیه‌های سابقه را بپردازند.”

از زمان تسلط طالبان، محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها روز به روز بیش‌تر می‌شود. طالبان تنها به رسانه‌ها و نهادهای رسانه‌ای هم‌سو مجوز فعالیت می‌دهند. طالبان بارها خبرنگاران را تهدید کرده‌اند که از تهیه گزارش علیه امارت اسلامی پرهیز کنند.

لت‌وکوب یک خبرنگار در حضور رئیس پاسپورت در کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x