صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: از ارزش‌های خود عقب نمی‌نشینیم

طالبان در 42مین سال‌روز تهاجم شوروی سابق به افغانستان، از کشورهای جهان خواست که با آن‌ها روابط نیک داشته باشند. طالبان اما گفته‌اند، از ارزش‌های خود یک گام هم عقب نمی‌نشینیم.

طالبان در 42مین سال‌روز تهاجم شوروی سابق به افغانستان، از کشورهای جهان خواست که با آن‌ها روابط نیک داشته باشند. طالبان اما گفته‌اند، از ارزش‌های خود یک گام هم عقب نمی‌نشینیم.

پیک‌آفتاب: طالبان امروز دوشنبه 27 دسمبر برابر با 6 جدی 1400، با نشر اعلامیه‌ای گفته که شهروندان افغانستان به عنوان یک ملت “صلح‌خواه” می‌خواهند که با جامعه جهانی در چوکات اصول اسلامی و جهانی، روابط خوب و قوی داشته باشند.

از جانب دیگر، شهروندان پایتخت‌نشین به این باورند که حملات شوروی سابق به افغانستان و خرابی‌های پیش‌آمده در اثر جنگ‌ها و ویرانی‌ها “یک نوع شر” برای افغانستان بود و اکنون که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، گرسنگی، فقر و بی‌کاری از هرجا بی‌داد می‌کند و هیچ چشم‌انداز روشن نسبت به آینده وجود ندارد، این “شر برتر” است.

یک شهروند کابل می‌گوید: “از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، فقر و بی‌کاری بیش از حد زیاد شده و مردم به دلیل بی‌کاری توانایی پرداخت کرایه خانه و بل برق را ندارند”. شهروند دیگر اما می‌گوید: “با آمدن طالبان قحطی و گرسنگی زیاد شده، شر و دزدی افزایش پیدا کرده و نان خوردن موجود نیست”.

امارت اسلامی به تاریخ 15 اگست سال روان پس از فرار محمد اشرف غنی، بر افغانستان مسلط شدند و تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. از جانب دیگر، جامعه جهانی همواره تاکید کرده که حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. آن‌ها برای به رسمیت شناختن طالبان شرط وضع کرده و گفته تا زمانی‌که آن‌ها یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند، حقوش بشر و حقوق زنان را رعایت نکنند، زنان و اقلیت‌ها را در دولت سهیم نسازند و به حقوق همه شهروندان و اقلیت‌های مذهبی افغانستان احترام نگذارند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

امارت اسلامی اما همواره این خواست‌ها را مداخله در امور افغانستان دانسته و گفته‌اند که به هیچ کشوری حق مداخله را نخواهد داد. در اعلامیه تازه امارت اسلامی آمده است: “افغانستان در امور داخلی هیچ کشور دیگری مداخله نمی‌کند و به کس دیگری هم اجازه نمی‌دهد که حقوق حقه ما را زیرپا نموده و در امور داخلی ما مداخله کند.”

افزون بر موارد بالا، امارت اسلامی هم‌چنین از کشورهای همسایه افغانستان و به ویژه کشورهای منطقه خواسته‌اند که برای ایجاد و تامین روابط خوب و مستحکم با آن‌ها نقش مثبت را ایفا کرده تا در جهان و منطقه گام‌های خوب برداشته شود و مشکلات موجود و “بی‌باوری‌ها” نسبت به آن‌ها از بین برود.

از جانب دیگر، روز گذشته 26 دسمبر، شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان گفت که امارت اسلامی برای داشتن روابط دیپلماتیک با جهان ضرورت دارد، اما او از به رسمیت شناخته نشدن امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی سخت انتقاد نمود. ستانکزی که در یک همایش مردمی در غرب کابل سخنرانی می‌کرد گفت: “در برابر آرمان‌های جهاد 40 ساله مردم و در بدل شریعت اسلامی و منافع ملی خود، به اندازه یک موی هم با کسی سازش و معامله نخواهند کرد”.

هرچند 42 سال پیش از امروز نیروهای شوروی سابق درست به تاریخ 6 جدی 1358، به افغانستان حمله کردند و پس از کشتن حفیظ‌الله امین؛ ببرک کارمل یکی دیگر از رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را به قدرت رساندند.

در پیوند به حمله شوروی به افغانستان یکی از آگاهان امور که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که پس از 6 جدی 1358 در یک بازه زمانی 42 ساله، افغانستان به ثبات نرسید و اکنون نیز محال است که به آرامش برسد و شهروندان‌اش ثبات و پایداری را ببینند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x