صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

صحرا مانی؛ فیلم‌سازی که جایزه «شجاعت» جشنواره گالو را نپذیرفت

صحرا مانی: «زنان شجاع را در جاده‌های کابل جستجو کنید.»

صحرا مانی با دریافت جایزه بهترین فیلم مستند، از دریافت دومین جایزه «شجاعت» خودداری کرد. او به اهدا کنندگان گفته است: «زنان شجاع را در جاده‌های کابل جستجو کنید.»

پیک‌آفتاب: این فیلم‌ساز معروف افغانستانی در صفحه فیسبوک خود از دریافت جایزه بهترین فیلم مستند در جشنواره‌ی لوگانو در ایتالیا خبر داده، اما گفته که از پذیرش جایزه دیگر این جشنواره تحت عنوان شجاعت را نپذیرفته است. او نوشته است: «دیشب جایزه‌ی بهترین فیلم مستند از جشنواره‌ی لوگانو در ایتالیا به فیلم هزار و یک زن چون من رسید. جشنواره در نظر داشت جایزه‌ی دیگری هم به نام جایزه‌ی شجاعت به من بدهد. من به دست‌اندرکاران جشنواره گفتم که زن شجاع افغانستان را در جاده‌های کابل جستجو کنند.»

او در توضیح این متن گفته است، من شرم دارم که جایزه زن شجاع افغانستان را دریافت کنم، درحالی که زنان شجاعی این روزها در سرک‌های کابل برای آزادی، تحصیل و نان مبارزه می‌کنند و می‌دانند که ممکن است مجازات سختی در انتظارشان باشد، می‌دانند که ممکن است در جلوی چشم خانواده کشته شوند و یا به جرم ورزشکار بودن سرشان بریده ‌شود. با این همه‌، همچنان مبارزه می‌کنند.

او افزوده است: «واقعیت این است‌: منی که در خانه‌ی خود ایمن و راحت هستم و یک لقمه نان هم سر سفره‌ام هست می‌شرمم به جای زنی که چشم در چشم طالب برای آزادی، تحصیل و نان می‌جنگد جایزه‌ی شجاعت بگیرم. من یک فیلمسازم و کارم را می‌کنم. اگر به فیلم من از نظر هنری جایزه می‌دهید می‌پذیرم. من این جایزه را تقدیم خاک پای زنانی می‌کنم که در کابل حماسه می‌آفرینند و به ایشان می‌گویم شما تمام غرور تاریخ بی‌بندوبار ما هستید.

او درپایان به صورت ضمنی از کسانی که در سال‌های گذشته به نام زنان تمامی پروژه‌های مربوط به زنان را حیف‌ومیل کردند و در واقع کاری انجام ندادند انتقاد کرده و نوشته است: «درباره‌ی جمعی که در این سال‌ها خوردند و بردند و اکنون نیز در سراسر جهان مشغول خوردن و بردن و جایزه گرفتن اند چیزی نمی‌گویم. ذره‌ای شرافت و لحظه‌ای سر در گریبان بردن کافی است.»

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x