صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شکنجه پناهجویان افغانستانی در یونان

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته که نیروهای امنیتی یونان از اتباع کشورهای ثالث، مردانی که به نظر می‌رسد اصالتاً از خاورمیانه یا آسیای جنوبی هستند، برای عقب راندن پناهجویان در مرز زمینی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته که نیروهای امنیتی یونان از اتباع کشورهای ثالث، مردانی که به نظر می‌رسد اصالتاً از خاورمیانه یا آسیای جنوبی هستند، برای عقب راندن پناهجویان در مرز زمینی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند.

پیک‌آفتاب: گزارش 29 صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر امروز پنج‌شبنه 7 اپریل منشتر شده است. در این گزارش گفته شده که پولیس یونان، پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس (Evros River) بازداشت می‌کنند و در بسیاری موارد آن‌ها را از درخواست پناهندگی محروم می‌سازند.

این گزارش می‌گوید که پولیس پس از بازداشت مهاجرین، دست به سرقت لباس، تلفن، پول و سایر دارایی آن‌ها می‌زنند. گزارش منتشره تصریح می‌کند که پولیس یونان، مهاجران را پس از بازداشت به مردان نقاب‌دار می‌سپارند و آن‌ها را مجبور می‌کنند که به قایق‌های کوچک سوار شوند، سپس آن‌ها را در وسط رودخانه اوروس می‌برند و این‌گونه وادار می‌کنند تا به سمت ترکیه حرکت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش با 26 مهاجر افغانستانی مصاحبه کرده که 23 نفر آن‌ها بین سپتمبر 2021 و فبروری 2022 از یونان به ترکیه، از طریق رودخانه اوروس بازگردانده شده‌اند؛ طوری‌که در بین این پناهجویان، 23 مرد، دو زن و یک پسر قرار دارند. این پناهجویان گفته‌اند که برای بیش از 24 ساعت، بدون غذا یا آب آشامیدنی بازداشت و سپس به ترکیه بازگردانده شدند. آنان هم‌چنین گفته‌اند که مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.

16 نفر از مصاحبه شوندگان گفته‌اند قایق‌هایی که آن‌ها را به ترکیه باز می‌گرداند، توسط مردانی هدایت می‌شد که به زبان عربی یا زبان‌های آسیای جنوبی رایج در میان مهاجران صحبت می‌کردند. در گزارش آمده است سه نفری که مصاحبه شدند، توانسته‌اند با مردانی که قایق‌های آن‌ها را هدایت می‌کردند، صحبت نمایند. قایق‌ران‌ها به آن‌ها گفته‌اند که آن‌ها نیز مهاجرانی هستند که توسط پولیس یونان استخدام شده‌ و پولیس به آن‌ها قول داده‌اند مدارکی را برای‌شان فراهم کند تا بتوانند به یونان سفر نمایند.

در این میان، یک فرمانده 28 ساله سابق ارتش افغانستان که در اواخر ماه دسمبر به ترکیه بازگردانده شد، گفته است که او به زبان پشتو با مرد پاکستانی که قایق او را به ترکیه باز می‌گرداند، صحبت کرده است: “قایق‌ران گفت: ما این‌جا هستیم و این کار را به مدت سه ماه انجام می‌دهیم و سپس به ما مدرک می‌دهند.”

هدر بار، دستیار مدیر حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر در توییتی این گزارش را هم‌رسانی کرده و گفته است که پناهجویان افغانستانی بین سپتمبر 2021 تا فبروری 2022 بدون غذا و آب آشامیدنی بازداشت و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند.

از سویی هم؛ بیل فرلیک، مدیر حقوق پناهندگان و مهاجران حقوق بشر در این گزارش گفته است: “نمی‌توان انکار کرد که دولت یونان، مسئول عقب‌نشینی‌های غیرقانونی در مرزهای خود است و استفاده از نیروهای نیابتی برای اقدام‌های غیرقانونی، هیچ مسئولیتی از آن‌ها را سلب نمی‌کند”.

او گفته است که کمیسیون اروپا باید فوراً مراحل قانونی این روند را آغاز و دولت یونان را به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا که اخراج دسته‌جمعی را منع می‌کند، پاسخگو قرار دهد.

دولت یونان اما این مسئله را رد کرده و این‌گونه ادعاها را “اخبار جعلی” یا “تبلیغات ترکیه” خوانده و کسانی را که در مورد چنین حوادثی گزارش تهیه می‌کنند، آن‌ها از طریق تهدید و تحریم‌های جنایی سرکوب می‌نمایند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x