صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شوهر عالیه عزیزی: طالبان هشدار دادند که در مورد ناپدید شدن همسرت سکوت کن

پنج ماه پس از ناپدید شدن عالیه عزیزی، رئیس زندان زنانه هرات؛ محمدضیا، شوهر عالیه می‌گوید که طالبان به او هشدار داده‌اند که سکوت کند. محمدضیا می‌گوید که عالیه در بند استخبارات طالبان است.

پنج ماه پس از ناپدید شدن عالیه عزیزی، رئیس زندان زنانه هرات؛ محمدضیا، شوهر عالیه می‌گوید که طالبان به او هشدار داده‌اند که سکوت کند. محمدضیا می‌گوید که عالیه در بند استخبارات طالبان است.

پیک‌آفتاب: مقامات طالبان به جامعه جهانی وعده کرده‌اند که برای تمامی کارمندان دولت پیشین و کسانی که در کنار نیروهای خارجی کار کرده‌اند، عفو عمومی اعمال می‌شود، «اسکای‌نیوز» اما در گزارشی می‌گوید که تمامی شواهد گردآوری شده توسط این رسانه نشان می‌دهد که این مورد اعمال نمی‌شود.

این رسانه به ناپدید شدن عالیه عزیزی، رئیس زندان زنانه هرات اشاره کرده است؛ عالیه عزیزی، یکی از افرادی بود که نامه‌ای از سوی طالبان در مورد عفو او در صورت بازگشت به کار دریافت کرده بود. او در 2 اکتبر تماسی از نبی خلیلی، رئیس زندان زنانه هرات دریافت کرد که او را به زندان فراخواند. او خانه را به مقصد زندان ترک کرد و طبق مدارک تلفنی که از سوی شرکت مخابراتی محلی به خانواده داده شد، آخرین تماسی که دریافت کرد از طرف مسئول زندان هرات بود. خانواده عالیه از آن زمان او را ندیده‌اند.

نبی خلیلی، رئیس زندان هرات اما در گفتگو با اسکای نیوز گفته که نمی‌داند چه اتفاقی برای خانم عزیزی افتاده است. او در ادامه گفته که معتقد است عالیه فاسد است، اموال زندانیان را دزدیده و برای درخواست پناهندگی به کشور دیگری فرار کرده است. رئیس زندان هرات هم‌چنین گفته است: “اگر او این‌جا بود، من قطعاً در مورد آن می‌دانستم. این ایده که ما به نوعی مسئول ناپدید شدن او هستیم، ساختگی است.”

نبی خلیلی، رئیس زندان هرات

خانواده عالیه عزیزی اما اظهارات متفاوت دارد. آن‌ها می‌گویند، متقاعد شده‌اند که عالیه توسط استخبارات طالبان نگه‌داری می‌شود. محمد ضیا، شوهر خانم عزیزی، لباس پولیس همسرش و صندوقی پر از گواهی‌نامه‌ها و افتخارات شغلی او و چندین عکس از او در کنار نیروهای خارجی و کارگران بین‌المللی را به اسکای نیوز نشان داده که عالیه را به عنوان یکی از زنان ارشد معرفی می‌کند.

یونیفورم نظامی عالیه عزیزی

شوهر عالیه گفته‌های رئیس زندان هرات را رد کرده و گفته است: “او هرگز بدون ما نمی‌رود. او دو پسر دارد. ما زندگی او هستیم. پوشاندن ردپای او دروغ است.”

محمدضیا می‌گوید که طالبان به او هشدار داده‌اند تا در مورد ناپدید شدن همسرش سکوت کند و زیاد سروصدا نکند. او از ترس این‌که وضعیت خانم‌اش بدتر نشود، به این موضوع پای‌بند بوده است، اما اکنون می‌گوید که دیگر نمی‌تواند سکوت کند. او تاکید می‌کند که نزدیک به پنج ماه از ناپدید شدن عالیه می‌گذرد، دیگر نباید خاموش بماند. خانواده عالیه گمان می‌کنند که او توسط استخبارات بازداشت شده است. به باور آن‌ها، عالیه به دلیل شغل‌اش و به دلیل این که یک زن مربوط به قوم هزاره است، مورد توجه قرار گرفته است.

پیش از این بارها گزارش‌هایی در مورد ناپدید شدن عالیه منتشر شده است. چندین کارزار «عالیه کجاست؟» نیز از سوی کابران شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده و تظاهرات‌هایی نیز از سوی زنان به هدف آزادسازی او برگزار گردیده است. طالبان اما به هیچ یک از این دادخواهی‌ها توجه نکرده و در مورد سرنوشت عالیه اطلاعات نمی‌دهند.

مدیر زندان زنان هرات از یک هفته به این‌سو ناپدید شده است

عالیه عزیزی کجاست؟

دادخواهی زنان کابل برای رهایی عالیه عزیزی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x