صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای شهر واشنگتن “جشن نوروز” را به رسمیت شناخت

شورای شهر واشنگتن، پایتخت امریکا به اتفاق آرا، قطع‌نامه به رسمیت شناختن نوروز به عنوان یک ''رویداد فرهنگی و تاریخی'' را تصویب نمود.

شورای شهر واشنگتن، پایتخت امریکا به اتفاق آرا، قطع‌نامه به رسمیت شناختن نوروز به عنوان یک ”رویداد فرهنگی و تاریخی” را تصویب نمود.

پیک‌آفتاب: بر اساس این قطع‌نامه که در رای گیری روز گذشته اول مارچ، به تصویب رسید، ”نوروز یک جشن باستانی با قدمت 3000 سال است”.

قطع‌نامه شورای شهر واشنگتن به نقل از سازمان ملل، نوروز را جشنی دانسته که به وسیله 300 میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان” و دیگر نقاط جهان گرامی داشته می‌شود.

بر این اساس، نوروز به وسیله پیروان همه ادیان از جمله مسلمانان، مسیحیان، زرتشتی‌ها، بهاییان، کلیمیان و حتی افراد بی‌دین جشن گرفته می‌شود و این رویداد فرهنگی به نژاد و قومیت خاصی ربط ندارد.

در این قطع‌نامه چنین آمده است: ”نوروز به وسیله جمع بزرگی از پناهجویان افغانستانی جشن گرفته می‌شود که به تازگی وارد امریکا شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در واشنگتن و اطراف آن سکونت دارند”.

نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار و یکی از پیشنهاد دهندگان قطع‌نامه نوروز به شورای شهر واشنگتن، از زاویه دیگر به این مسئله پرداخته و چنین گفته است:‌ ”پایتخت امریکا و حومه‌اش، محل زندگی جمعیت بزرگ و متنوعی از شهروندان افغانستان و ایرانیان امریکاست و نوروز، نقطه اتصال همه ماست”.

نیکی اخوان، استاد دانشگاه کاتولیک در واشنگتن و از دیگر پیشنهاد دهندگان قطع‌نامه نوروز هم گفته است:‌ ”خوشحالیم که شورای شهر واشنگتن با ما هم‌کاری کرد تا این مناسبت فرهنگی و تاریخی را به رسمیت بشناسد. امیدواریم دیگر ایالت‌ها و شهرهای امریکا هم نوروز را به رسمیت بشناسند و از آن تجلیل به عمل آورند”.

از سوی دیگر، در افغانستان پس از تسلط طالبان، تردیدهایی درباره برگزاری جشن نوروز وجود دارد. در سال‌های گذشته، افغانستان اما یکی از اعضای کشورهای حوزه نوروز، میزبان جشن‌های بزرگی در مزار شریف و کابل بود. این در حالی است که در میان طالبان، شماری از افراد، نوروز را «حرام» می‌دانند و تجلیل آن را مردود می‌خوانند.

بر اساس اسنادی که خبرگزاری پیک‌آفتاب به آن دست یافته است، کمیسیون طرح تقویم طالبان خواهان حذف مناسبت‌هایی در تقویم سال 1401 شده که به باور آنان ضد دین هستند. از جمله مناسبت‌های پیشنهادی، حذف «نوروز» از طرح تقویم تدوین شده از سوی طالبان می‌باشد. حذف ۲۲ حوت سال‌روز کشته شدن عبدالعلی مزاری که برخی از تدوین کنندگان طرح به آن تصریح کرده و برخی نیز آن‌را مسکوت گذاشته‌اند. البته برخی از تدوین کنندگان این کمیسیون گفته‌اند که سال‌گرد احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری، تنها به این دلیل که به حساسیت‌های قومی دامن زده نشود، در تقویم حفظ گردند. آنان در عین حال، تاکید کرده‌اند که در این روزها اجازه برپایی هیچ مراسم و تجلیلی نباید داده شود.

تقویم 1401 طالبان: «نوروز» حذف و سالگرد دو رهبر پیشین طالبان اضافه شود

این در حالی است که سازمان ملل جشن نوروز را در فهرست میراث فرهنگی بشر قرار داده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x