صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: محدودیت‌های تازه طالبان، دختران را از آموزش محروم می‌کند

اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته که حتی اگر طالبان به دختران اجازه تحصیل با تفکیک جنسیتی را بدهند، محدودیت‌های در نظر گرفته شده، بسیاری از زنان را از آموزش محروم می‌کند.

اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته که حتی اگر طالبان به دختران اجازه تحصیل با تفکیک جنسیتی را بدهند، محدودیت‌های در نظر گرفته شده، بسیاری از زنان را از آموزش محروم می‌کند.

پیک‌آفتاب: سیگار در رشته توییت‌هایی در حساب توییتر خود نوشته است: “مشکلات لجستیکی، از جمله کمبود آموزگاران زن، می‌تواند فرصت‌های آموزشی‌ دختران را محدود کند.”

هرچند طالبان هنوز به صورت رسمی دستورالعمل آموزشی زنان را اعلام نکرده و گفته‌اند که کار روی این دستورالعمل جریان دارد، اما تاکید می‌کنند که مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها مطابق «معیار اسلامی» باز خواهند شد. مقامات طالبان بارها اعلام کرده‌اند که محیط کنونی مکاتب و دانشگاه‌ها اسلامی نمی‌باشد و دختران در این محیط‌ها مصئونیت شرعی ندارند.

گفته می‌شود که از سال آینده، مکاتب در افغانستان ملزم به حفظ ورودی‌های جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسر خواهند بود. کلاس‌های مختلط فقط در صورتی که تعداد دانش‌آموزان دختر کمتر از 15 نفر باشد با رعایت شرایطی مجاز می‌باشد. به نقل از مقامات طالبان گفته شده که دانش‌آموزان دختر در هر جایی که امکان داشته باشد توسط زنان آموزش داده خواهند شد.

اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان می‌‎گوید که این شرایط محدود کننده، بسیاری از دختران را از آموزش محروم می‌کند.

این در حالی است که دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در بسیاری از ولایات از جمله کابل همچنان بسته است و دانشگاه‌های دولتی هم تعطیل ‌اند‌. با وجود اعتراضات گسترده‌ی زنان در ولایات مختلف، طالبان هنوزهم اجازه باز شدن مکاتب دخترانه را نداده‌اند.

زنان معترض در کابل: زمینه‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان فراهم شود

به تازگی گفته شده که وزارت معارف طالبان تصمیم دارد، دختران دانش‌آموز را بدون تحصیل یک صنف ارتقا دهد، تصمیمی که با مخالفت شماری از دختران در کابل مواجه شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x