صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سعودی می‌زند، امریکا از افغانستان تاوان می‌گیرد

در این خصوص به سادگی می‌توان قانون جنگل را در چهره زشت و بی‌منطق بایدن و تمام عوامل کاخ سفید و کشور امریکا دید، چون‌که به همگان هویداست که حملات یازدهم سپتمبر توسط سعودی‌ها انجام شد و به نام القاعده ختم.

گزارش‌هایی نشر شده مبنی بر این‌که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا مبلغ هفت میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان در بانک‌های این کشور را بسته کرده است و نصف آن را به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر پرداخت می‌کند. او در دفاع از این تصمیم‌اش، دور دادن ذخایر پولی افغانستان را به نفع مردم افغانستان خوانده و گفته است گرفتن پول مردم افغانستان به نفع مردم افغانستان است.

نمی‌دانم رئیس جمهور امریکا روی چه مبنا و قانونی اقدام به این دزدی و چپاول و غارت آشکار دارایی ارزی خارجی کرده است، اما یک موضوع کاملاً مشخص است که امریکا با ضعیف‌کشی و غارت ممالک دیگر و جهان‌خواری به این قدرت اقتصادی رسیده و برای خودشان اقتصاد چشم‌گیری دست و پا کرده است، اما هیچ وقت نخواسته است که نسبت به جنایات خود پاسخگو باشد.

در این خصوص به سادگی می‌توان قانون جنگل را در چهره زشت و بی‌منطق بایدن و تمام عوامل کاخ سفید و کشور امریکا دید، چون‌که به همگان هویداست که حملات یازدهم سپتمبر توسط سعودی‌ها انجام شد و به نام القاعده ختم. در کجای منطق قوانین جهانی آمده است که از فقیرترین کشوری که حتی نظام شناخته شده ندارد و زندگی مردم‌اش زیر خط فقر است، قدرت‌مندترین کشور دنیا دزدی کند. پول گرسنه‌ترین کودکان و زنان را به زنان و کودکان قدرت‌مند‌ترین کشور توزیع کنند.

در صورتی‌که حتی معلوم نیست آن عرب‌های سعودی عضو القاعده بوده یا خیر، تاکنون که هیچ منبع معتبری آن را ثابت نکرده است، اما بنابر گزارش‌های جهانی این حملات توسط سعودی‌ها انجام شده. اما چون ریاض، گاو شیری امریکا به حساب می‌آید، تاوان پرداخت نمی‌کند.

در واقع دو دهه است که افغانستان تاوان حملات یازدهم سپتمبر را می‌دهد، دو دهه قبل افغانستان توسط همین امریکا و متحدان‌اش اشغال شد و تمام معادن و ذخایر معدنی افغانستان غارت شد. در جنگ داخلی که امریکا فرماندهی آن‌را به عهده داشت، مردم افغانستان قتل‌عام شدند، شکنجه شدند، گرسنه و فقیر شدند حتی در روستاها خانه‌های گلی مردم ویران شد. بزرگ‌ترین بمب‌های جهان بر سر همین مردم انداخته شد و در عملیات وحشیانه شبانه نیروهای امریکایی، هزاران شهروند افغانستانی نیست و نابود شدند.

حالا مردم افغانستان باید به امریکا تاوان بدهد یا امریکا به مردم افغانستان؟

واضح است که اعتبار نداشته امریکا بیش از پیش با خاک یکسان شده است، شکست افتضاح آن در افغانستان، کینه عمیقی را در دل رهبران امریکایی کاشته است و هر جنایتی که از دست‌شان برآید، دریغ نمی‌کنند. اما اکنون هیچ کشوری آزاد و مستقل با این اقدام شرم‌آور با امریکا هم‌راه و هم‌رای نشده و بر آزادی فوری ذخایر افغانستان تاکید دارد و از جانب دیگر هیچ کشوری طرف‌دار حقوق بشری، به امریکا باور نخواهد کرد.

با این حال امریکا باید ذخایر گروگان گرفته افغانستان را به زودی رها کند تا در چنین حالت بحرانی به درد مردم فقیر افغانستان بخورد. امریکا غرامت حملات یازدهم سپتمبر را از عربستان سعودی بخواهد نه مردم افغانستان، امریکا باید همانند یک عضو نورمال به عنوان قدرت‌مندترین کشور جهان در کنار دیگر کشورهایی که سال‌ها در آن تاخت و تاز داشته است، بی‌ایستد و از جیب گرسنه‌گان غارت نکنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x