صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: هر دو ساعت یک زن در افغانستان به دلیل زایمان و عوارض بارداری جان می‌دهد

صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید که افغانستان با 638 مرگ مادر در هر صد هزار ولادت، رکورددار مرگ‌ومیر مادران در منطقه است. به گفته این نهاد، زنان در اکثر ولایات افغانستان به مراکز صحی دست‌رسی ندارند.

صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید که افغانستان با 638 مرگ مادر در هر صد هزار ولادت، رکورددار مرگ‌ومیر مادران در منطقه است. به گفته این نهاد، زنان در اکثر ولایات افغانستان به مراکز صحی دست‌رسی ندارند.

پیک‌آفتاب: صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش تازه‌ای از وضعیت صحی در افغانستان گفته که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت رو به وخامت گذاشته است. به اساس گزارش این نهاد، افغانستان با 638 مرگ در هر صد هزار تولد، یکی از بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران را در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد و انتظار می‌رود که بدون مداخلات به موقع و مناسب برای سلامت مادر، وضعیت بدتر نیز شود.

الکساندر ساشا بودیروزا، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل، بر تاثیر جدی بحران بی‌سابقه در میان زنان و دختران هشدار داده است. او گفته که هر دو ساعت یک زن افغانستانی به دلیل زایمان و عوارض بارداری قابل پیش‌گیری جان خود را از دست می‌دهد که بدون اقدام به موقع ممکن است بدتر شود.

انیسه 19 ساله، از جمله مادرانی است که در جمع آوارگان داخلی در ولسوالی ژیری ولایت قندهار زندگی می‌کند و از بسته شدن مراکز صحی متاثر شده است. او باردار بوده و به دلیل از در دست‌رس نبودن مراقبت‌های صحی مادر، دچار سقط جنین شد.

انیسه به تیم صحی جمعیت سازمان ملل گفته است: “من سقط جنین داشتم و دختر دو ساله‌ام نیز بیمار شد، بنابراین هر دوی ما به مراقبت‌های صحی نیاز داشتیم. نمی‌دانستیم کجا برویم تا این‌که یک روز در ماه سپتمبر یک آمبولانس به منطقه ما آمد و به ما گفتند برای خدمات صحی رایگان بیایم. فوراً به خانه خود دویدم تا دو دخترم را ببرم تا هر سه تا بتوانیم معاینه شویم.”

آمبولانسی که به محله انیسه رفته بود، یکی از تیم‌های سیار صحی صندوق جمعیت سازمان ملل بود که در نقاط مختلف افغانستان بسیج شده تا خدمات باروری و سایر خدمات صحی اولیه را به مناطق دور افتاده تحت تأثیر اختلال شدید خدمات صحی در سراسر افغانستان ارائه کند.

با این همه، صندوق جمعیت سازمان ملل به منظور واکنش به نیازهای فوری صحی، طرحی را برای سال 2022 ارائه کرده که با جمع‌آوری 251.9 میلیون دالر تلاش می‌کند از بدتر شدن وضعیت جلوگیری نماید. این نهاد گفته که برای پوشش کل جمعیت نیازمند به خدمات صحی، به بودجه 4.44 میلیارد دالری نیاز است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x