صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ساخت اسلام فرانسوی در پاریس

دولت فرانسه با ایجاد نهاد جدیدی متشکل از روحانیون، شخصیت‌ها و روشن‌فکران سرشناس زن و مرد، می‌خواهد رویکرد اسلام در این کشور را تغییر دهد. منتقدان می‌گویند، این اقدام دولت فرانسه مرحله جدید از ترویج اسلام‌هراسی در این کشور است.

دولت فرانسه با ایجاد نهاد جدیدی متشکل از روحانیون، شخصیت‌ها و روشن‌فکران سرشناس زن و مرد، می‌خواهد رویکرد اسلام در این کشور را تغییر دهد. منتقدان می‌گویند، این اقدام دولت فرانسه مرحله جدید از ترویج اسلام‌هراسی در این کشور است.

پیک‌آفتاب: دولت فرانسه روز شنبه ۵ فبروری، همایشی را تحت عنوان «فوروم» در این کشور برگزار کرده است. وزیر داخله فرانسه و شماری از روحانیون فرانسوی نیز در این نشست حضور داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از برگزاری این نشست، رهاسازی دین اسلام از رویکردهای افراطی‌گری خوانده شده است. دولت فرانسه در رویکردهای کنونی دین اسلام و مسلمانان، یک تهدید برای این کشور و ارزش‌های سکولار می‌بینند.

حمایت کنندگان از این ابتکار می‌گویند که این “فوروم” از کشور فرانسه و پنج میلیون مسلمان ساکن آن در برابر تاثیرگذاری‌های خارجی حفاظت می‌کند تا مسلمانان بتوانند رها از افراطی‌گری، آیین دینی خود را به جا آورند و ارزش‌های بنیادین نظام سکولار در فضای عمومی حفظ و رعایت شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی “مرکز پژوهش‌های علمی حیات سیاسی فرانسه”، حدود ۶۱ درصد شهروندان فرانسه، دین اسلام را تهدیدی برای جمهوریت نظام فرانسه می‌بینند. ۶۳ درصد نیز معتقدند که شمار مهاجران در فرانسه بیش از حد است.

منتقدان این طرح دولت فرانسه اما می‌گویند که دین اسلام بخشی از هویت فرانسه است. این منتقدان معتقدند که ابتکار دولت فرانسه گام دیگری است برای نهادینه کردن روند تبعیض که می‌خواهد کل جامعه اسلامی فرانسه را مسئول حملات مرگ‌بار گروه قلیلی قلم‌داد کند و این به معنای ایجاد موانع جدید در فضای اجتماعی برای مسلمانان این کشور است. به گفته این منتقدان، این اقدام دولت فرانسه مرحله جدید از ترویج اسلام‌هراسی در این کشور است.

این نهاد جدید دربرگیرنده امام‌های جماعت، شخصیت‌های پرنفوذ جامعه مدنی، روشن‌فکران سرشناس و شماری از فعالان حوزه اقتصاد فرانسه است که از سوی دولت گزینش شده‌اند. قرار است بر شمار اعضای زن این نهاد افزوده شود و به گفته رسانه‌های فرانسه، یک چهارم اعضای این نهاد از زنان تشکیل خواهد شد.

این نهاد جای‌گزین “شورای مسلمانان” می‌شود که در سال ۲۰۰۳ از سوی نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و وزیر داخله وقت پایه‌گذاری شده بود. این تشکل تاکنون حلقه واسطه گفتگو میان دولت و رهبران دینی مسلمان فرانسه بوده، اما گفته می‌شود که این تشکل در ماه روان میلادی از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه منحل اعلام خواهد شد.

اسلام دومین دین بزرگ فرانسه است که رهبری واحدی ندارد و گرایش‌های مختلف، از مسلمانان معتدل گرفته تا سَلفی‌های افراطی و یک جناح خشونت‌گرا در آن حضور دارند. پارلمان فرانسه سال گذشته قانونی برای نظارت شدیدتر بر مساجد، مدارس و کلپ‌های ورزشی را به تصویب رساند، با این هدف که از فرانسه در برابر اسلام رادیکال حفاظت و رعایت ارزش‌های نظام سکولار و حقوق زنان را تضمین کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x