صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زلنسکی: مواضع طرفین مذاکرات، واقع‌بینانه به نظر می‌رسد

رئیس جمهور اوکراین در مورد گفتگو با روسیه به هدف پایان جنگ خوش‌بینی محتاطانه نشان داده است. وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که در این گفتگوها امیدواری رسیدن به سازش وجود دارد.

رئیس جمهور اوکراین در مورد گفتگو با روسیه به هدف پایان جنگ خوش‌بینی محتاطانه نشان داده است. وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که در این گفتگوها امیدواری رسیدن به سازش وجود دارد.

پیک‌آفتاب: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدیویی که چهارشنبه شب منتشر شد، در قبال گفتگو با روسیه محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که مواضع دو طرف “واقع‌بینانه‌تر” به نظر می‌رسد.

او در این پیام تاکید کرده که دست یافتن اوکراین به رضایت، زمان بیش‎‌تری خواهد گرفت، “اما ما همه خواستار صلح و پیروزی به زودی ممکن هستیم”.

زلنسکی افزوده که این امر به تلاش و شکیبایی نیاز دارد. او اما افزوده که هر جنگ با یک توافق به پایان می‌رسد، اما تا آن زمان باید مبارزه ادامه یابد. او علاوه کرده است: “دیدارها در آینده ادامه می‌یابند”.

از سویی هم، زلنسکی در رشته توییت‌های گفته است: “همه تجارت با روسیه باید متوقف شود! به طوری که نتواند از کشتن فرزندان ما حمایت کند. اوکراینی‌ها در سراسر جهان! با سیاست‌مداران تماس بگیرید، با روزنامه‌نگاران صحبت کنید، بر تجارت فشار بیاورید تا بازار روسیه را ترک کنند تا دالر و یوروی آن‌ها بابت خون ما پرداخت نشود”.

از جانب دیگر، نماینده‌های دو طرف در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از طریق تماس ویدیویی به گفتگوهای خود ادامه دادند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور زلنسکی، سه‌شنبه شب گفته است که این گفتگوها روز چهارشنبه نیز ادامه می‌یابند.

در همین حال؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه به رسانه “آربی‌ک” روسیه با خوش‌بینی گفت که این گفتگوها بنابر دلایل واضحی ساده نیستند، اما “تا حدی امیدواری برای رسیدن به سازش وجود دارد”. او گفت که در حال حاضر ساختار و جمله‌بندی مشخصی برای این سازش تهیه شده است که “به باور من در همین نزدیکی‌ها بر سر آن توافق خواهد شد”.

این در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه روسیه روز گذشته 15 مارچ، گفت که در پاسخ به تعزیرات امریکا؛ جو بایدن، رئیس جمهور آن کشور؛ انتونی بلینکن، وزیر خارجه؛ لوید آستن، وزیر دفاع و ده‌ها مقام بلند‌پایه امریکایی را تحریم کرده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت خارجه روسیه، این مقامات امریکایی از داخل شدن به خاک روسیه منع شده‌اند. روسیه گفته است که این اقدام به دلیل سیاست‌های بیش از حد “روس‌ستیزانه” اداره کنونی امریکا، روی دست گرفته شده است.

از جانب دیگر، اوکراین خواهان پایان جنگ و خروج نیروهای نظامی روسیه از این کشور می‌باشد. مسکو تاکید دارد که اوکراین، شبه جزیره کریمه را به عنوان خاک روسیه بپذیرد و استقلال مناطق جدایی‌طلب را به رسمیت بشناسد.

زلنسکی اما گفته است که جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین، منتج به شرم‌ساری، فقر و انزوای طولانی‌مدت روسیه می‌شود. او در این پیام ویدیویی تهدید کرده است، هر کسی که برای حکومت روسیه و “سیستم پروپاگندای” آن کار کند، همه چیز را از دست خواهد داد. رئیس جمهور اوکراین به این افراد مشوره داده تا “از کار خود استعفا” دهند. او تصریح کرده است: “چند ماه بی‌کاری برای شما به مراتب بهتر از یک عمر تحت تعقیب قرار داشتن در سطح بین المللی” می‌باشد.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه ۱۵ مارچ، گفت که با وجود حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن به تعامل با مسکو برای احیای برجام ادامه می‌دهد.

پرایس: امریکا به روسیه اجازه نمی‌دهد از برجام برای فرار از تحریم‌های اوکراین استفاده کند

بایدن به بروکسل می‌رود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x