صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روایت مردم و طالبان از جریان عملیات جستجو در کابل

در حالی‌که طالبان با نشر تصاویری از موفق بودن عملیات پاک‌سازی در کابل خبر می‌دهد، شماری از شهروندان اما، از رفتار بد افراد طالبان در جریان این عملیات با شهروندان گزارش کرده‌اند. طالبان گفتند: "دزد و لچک‌ها کجاست؟ سلاح‌تان را به دل خود بیارین، چرا بیرق امارت در خانه‌تان نصب نکدین؟"

در حالی‌که طالبان با نشر تصاویری از موفق بودن عملیات پاک‌سازی در کابل خبر می‌دهد، شماری از شهروندان اما، از رفتار بد افراد طالبان در جریان این عملیات با شهروندان گزارش کرده‌اند. طالبان گفتند: “دزد و لچک‌ها کجاست؟ سلاح‌تان را به دل خود بیارین، چرا بیرق امارت در خانه‌تان نصب نکدین؟”

پیک‌آفتاب: قوماندانی امنیه طالبان برای ولایت کابل امروز به نشر ویدیویی گفته که در جریان عملیات سه روزه در حوزه یازدهم شهر کابل، مقدار زیادی سلاح و مهمات نظامی به دست آمده است. این قوماندانی هم‌چنین از ضبط هزاران پایه دوربین عکاسی و فیلم‌برداری گفته که این دوربین‌ها از اعضای جبهه مقاومت پنجشیر به دست آمده است. به گفته مقامات طالبان، اعضای جبهه پنجشیر این دوربین را سرقت کرده و حالا قصد داشتند آن‌ها را به فروش برسانند.

در حالی‌که منابع مستقل این ادعاهای طالبان را تایید نمی‌کنند، کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر تصاویر و ویدیوهایی، از رفتار خشونت‌آمیز طالبان با شهروندان گزارش کرده‌اند. تصاویر هم‌رسانی شده نشان می‌دهد که طالبان در مواردی بدون اجازه صاحب خانه و با شکستن دروازه‌ها، به زور وارد خانه‌های مردم شده‌اند.

شهروندان اما دیدگاه‌های گوناگون در مورد روند عملیات تصفیوی طالبان در کابل دارند. برخی شهروندان از پیش‌آمد خوب طالبان سخن می‌گویند، اما برخی هم از رفتار خشونت‌آمیز افراد امارت اسلامی با باشندگان پایتخت گلایه دارند.

یک شهروند در پیامی به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت: “بسیار با احترام و با اجازه تلاشی کردند، در اول با اجازه داخل شدند و در اخیر با معذرت‌خواهی بیرون شدند، کدام چیز ره هم گدود نکردند.”

اما یک شهروند دیگر در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب روایت متفاوت دارد. به گفته این شهروند، افراد امارت اسلامی به محضی که داخل خانه‌ها می‌شوند، از باشندگان خانه می‌پرسند که دزد و لچک‌تان کجاست؟ سلاح‌تان را بیارید و باید بیرق امارت اسلامی در خانه‌های‌تان نصب باشد. این شهروند گفت: “تلاشی کردند، اجازه گرفتند و آمدند. به تلاشی شروع کردند، بیرق افغانستان بود، گفت چرا این بیرق است و بیرق امارت نصب نکردین؟ دزد و لچک‌ها کجاست؟ سلاح‌تان را به دل خود بیارید.”

نیروهای طالبان طی روزهای اخیر، عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه را در بخشی‌های از کابل و ولایت‌های پروان و کاپیسا راه‌اندازی کرده‌اند که واکنش‌های تندی را در پی داشته است. دیده‌بان حقوق بشر آن را ادامه نقض حقوق بشری شهروندان افغانستان توسط طالبان خوانده که به گفته این نهاد منجر به وحشت و نقض حریم خصوصی شهروندان شده است.

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

سفیر آلمان برای افغانستان نیز در توییتی ضمن ابراز نگرانی از راه‌اندازی این عملیات، گفته که با چنین رفتارهایی نمی‌توان قلب مردم افغانستان را از آن خود کرد.

نگرانی آلمان از تفتیش خانه‌های شهروندان افغانستان توسط  طالبان

هم‌چنین اتحادیه اروپا، تفتیش خانه‌ها را جنایت دانسته و خواهان توقف فوری آن شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x