صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رجب طیب اردوغان وارد تهران شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شام روز دوشنبه برای گفتگو با مقام‌های ایران و هم‌چنین شرکت در نشست مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود، در رأس یک هیئت وارد تهران شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شام روز دوشنبه برای گفتگو با مقام‌های ایران و هم‌چنین شرکت در نشست مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود، در رأس یک هیئت وارد تهران شد.

پیک‌آفتاب: رجب طیب اردوغان و هیئت عالی‌رتبه ترکیه، دوشنبه‌شب 18 جولای، وارد تهران شد. در همین حال، سخنگوی کاخ کرملین هم می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز امروز سه‌شنبه 19 جولای، وارد تهران خواهد شد.

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که قرار است رجب طیب اردوغان، امروز ابتدا در هفتمین نشست شورای عالی هم‌کاری ایران و ترکیه با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شرکت کند. او سپس در نشست مشترک با روسای جمهور ایران و روسیه در چارچوب مذاکراتی که “روند آستانه” نامیده می‌شود، شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر؛ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفته است که ولادیمیر پوتین در یک نشست سه‌جانبه با رهبران ایران و ترکیه درباره سوریه شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور روسیه در تهران، دیداری جداگانه با رئیس‌ جمهور ترکیه داشته باشد. این نخستین دیدار رهبران دو کشور پس از آغاز جنگ در اوکراین است.

از سوی دیگر؛ یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه در امورسیاست خارجی روز گذشته 18 جولای، تایید کرد که ولادیمیر پوتین در جریان سفر به تهران با رجب طیب اردوغان دیدار می‌کند تا درباره سازوکارهای از سرگیری جریان صادرات غلات تولیدی در اوکراین گفتگو نماید.

او افزوده که قرار است یک مرکز هم‌آهنگی در استانبول گشایش یابد تا امکان مسیریابی صادرات این محصولات را از دریای سیاه فراهم کند.

سفر ولادیمیر پوتین به ایران، چند روز پس از سفر رئیس جمهور امریکا به اسرائیل و عربستان انجام می‌شود.

در همین زمینه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که امریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده‌سازی ارائه “چند صد بی‌سرنشین از جمله بی‌سرنشین‌هایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.”

جیک سالیوان هم‌چنین با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای که در ماه جون، گرفته شده و بی‌سرنشین مورد بازدید هیئت روسی را نشان می‌دهد، گفت: “این نشان‌دهنده علاقه مستمر روسیه به دست‌یابی بی‌سرنشین‌های ایرانی با قابلیت حمله است.”

در همین حال؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در واکنش به این اظهارات روز جمعه گذشته در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال بی‌سرنشین ایرانی به روسیه برای به کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که این اظهارات جیک سالیوان «در راستای اهداف و اغراض سیاسی ویژه» صورت گرفته است.

از سوی دیگر؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز 21 سرطان گفت که سابقه هم‌کاری‌های میان ایران و روسیه «در حوزه برخی فن‌آوری‌های نوین» به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x