صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیپلماتان افغانستان با بی‌سرنوشتی و مشکلات مالی مواجه‌اند

بیش از یک‌سال می‌شود که طالبان بر افغانستان حاکم‌اند و تا هنوز هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. در این مدت، دیپلماتان افغانستان در خارج از کشور در بی‌سرنوشتی و مشکلات مالی به سر می‌‌برند.

بیش از یک سال می‌شود که طالبان بر افغانستان حاکم‌اند و تا هنوز هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. در این مدت، دیپلماتان افغانستان در خارج از کشور در بی‌سرنوشتی و مشکلات مالی به سر می‌‌برند.

پیک‌آفتاب: رویترز روز گذشته 30 اگست، با نشر گزارشی گفته است که حدود 3000 تن به طور مستقیم یا غیرمستقیم به نمایندگی‌های سیاسی افغانستان وابسته‌اند، ولی هنوز شمار دقیق افرادی که در سِمت‌های مختلف در نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک افغانستان در سرتاسر جهان کار می‌کنند، مشخص نیست.

خبرها حاکی از آن است که حقوق و کرایه خانه‌های این دیپلماتان تا هنوز پرداخت نشده، کارهای گمرکی‌‌شان صورت نمی‌‌گیرد، از معافیت‌ها برخوردار نیستند و اکثریت‌شان برای تمویل مصارف زندگی روزانه خود با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سفارت افغانستان در پولند یکی از سفارت‌خانه‌هایی است که طی یک سال گذشته، عواید خدمات کنسولی ناچیز داشته و نتوانسته مصارف سفارت را تمویل کند.

در پیوند به این مسئله؛ نگاره میرداد، مستشار این سفارت گفته است:‌ “مشکلات ما، طبیعی است که بسیار زیاد است. ما در یک سال گذشته، هیچ نوع امتیازی نداشتیم؛ نه معاش و نه کرایه خانه”.

با وجود مشکلات مالی، تعدادی از سفارت‌خانه‌ها هنوز هم متعهد به ارایه خدمات کنسولی و ادامه فعالیت به اتباع افغانستان در کشورهای میزبان می‌باشند.

عظیم وردک، معاون سفارت افغانستان در کانادا می‌گوید که تعهد دیپلماتان باعث شده تا سفارت‌خانه‌ها باز بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، طالبان از آوان حاکمیت مجددشان در افغانستان، در صدد کسب مشروعیت بین‌المللی بوده‌اند، اما تاکنون هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشاخته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که حکومت آن‌ها با اکثریت سفارت‌خانه‌های افغانستان در تماس است.

ذبیح الله مجاهد به رسانه‌ها گفته است: “سفارت‌خانه‌ها کارهای کنسولی خود را تحت سرپرستی وزارت خارجه افغانستان پیش می‌برند. بعضی سفرا در بعضی کشورها با وزارت خارجه در تماس نشدند که فعالیت‌شان غیر قانونی است و فعالیت‌شان به رسمیت شناخته نمی‌شود”.

اما معاون سفارت افغانستان در کانادا از لحاظ حقوقی مشکلی فرا راه این سفارت‌خانه‌ها نمی‌بیند و می‌گوید که براساس قوانین بین‌المللی، سقوط حکومت‌ها بر جایگاه و چگونگی فعالیت سفارت‌خانه‌ها هیچ تاثیری ندارد.

وردک تصریح می‌کند:‌ “براساس حقوق بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه بین‌المللی از جمله کنوانسیون ویانا ۱۹۶۱ در رابطه به تنظیم امور دیپلماتیک، کشورها دولت را به رسمیت می‌شناسند نه حکومت را. بناً تغییر حکومت‌ها در یک کشور تاثیر بر جایگاه حقوقی سفارت‌خانه‌ها نمی‌گذارد”.

از سوی دیگر؛ پروانه پیکان، مستشار سفارت افغانستان در فرانسه، از دیپلماتانی است که وضعیت جاری برایش قابل قبول نبوده و به آینده خوش‌بین نمی‌باشد.

پیکان می‌گوید اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، سال آینده نه تنها سال بدتری برای مردم افغانستان می‌باشد، بلکه جهان را به خطر جدی مواجه می‌کند.

او در این خصوص گفته است: “شما می‌بینید و شاهد این هستید که چقدر گروه‌های تروریستی در افغانستان فعال شده‌اند. اگر دنیا هم توجه نکند و ما نتوانیم در ظرف یک سال آینده یک حکومت مردمی را شکل دهیم، متاسفانه سال آینده هم سال بدی برای افغانستانی‌ها خواهد بود”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دیپلماتان افغانستان به شکل جمعی تصمیم گرفته بودند که با امارت اسلامی هم‌کاری نکنند.

دیپلماتان افغانستان با طالبان همکاری نمی‌کنند

دیپلماتان پیشین افغانستان: روابط جهان با طالبان، تیره‌تر و آن‌ها منزوی‌تر می‌شوند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x