صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیپلماتان پیشین افغانستان: روابط جهان با طالبان، تیره‌تر و آن‌ها منزوی‌تر می‌شوند

شماری از دیپلماتان پیشین افغانستان می‌گویند که پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در شهر کابل، ممکن است روابط کشورهای جهان با طالبان تیره‌تر و آن‌ها براساس تعاملات جهانی، منزوی‌تر شوند.

شماری از دیپلماتان پیشین افغانستان می‌گویند که پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در شهر کابل، ممکن است روابط کشورهای جهان با طالبان تیره‌تر و آن‌ها براساس تعاملات جهانی، منزوی‌تر شوند.

پیک‌آفتاب: دیپلماتان پیشین افغانستان هم‌چنان می‌گویند، ممکن است برخی از رهبران طالبان نیز از سفر منع شوند.

در همین حال؛ شینکی کروخیل، سفیر پیشین افغانستان در کانادا می‌گوید که پس از کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، جهان دیگر به طالبان به هیچ عنوان اعتماد نخواهد کرد. کروخیل می‌گوید، خواست جامعه جهانی از طالبان این بود که روابط خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند، در حالی‌که به گفته او رهبر شبکه القاعده در کابل کشته شد.

کروخیل در این خصوص تصریح کرد: “من فکر می‌کنم که جهان دیگر هیچ اعتمادی به طالبان نخواهد داشت و محدودیت‌های بیش‌تری بر آن‌ها اعمال خواهد کرد. فکر می‌کنم کمک‌ها به افغانستان کاهش می‌یابد و طالبان در لیست سیاه جهان قرار می‌گیرند و شاید به برخی از رهبران طالبان یک‌بار دیگر محدودیت سفر وضع شود و آنان سفر کرده نتوانند.”

به گفته او، طالبان اکنون به هیچ عنوان نمی‌توانند جهان را قناعت دهند که با گروه‌های تروریستی روابط ندارند.

این در حالیست که مقام‌های طالبان، بارها گفته‌اند که با هیچ گروه تروریستی روابط ندارند.

از سوی دیگر؛ شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی نیز همین دیدگاه را دارد، اما وی می‌گوید که برخی از سیاست‌مداران و دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند تا نشان دهند که طالبان در این حمله کمک کرده‌اند تا روابط امریکا با طالبان خراب نشود.

به گفته بارکزی، پیام وزارت خارجه امریکا در این زمینه روشن بود: “سیاست‌مداران یا دیپلماتان در امریکا می‌خواهند نشان دهند که طالبان در این حمله کمک زیادی کرده‌اند تا روابط این کشور با طالبان مختل نشود، اما من فکر می‌کنم که پیام وزارت خارجه امریکا واضح و طبیعی است و تاثیر خود را در زمینه دیپلماتیک خواهد داشت.”

کروخیل و بارکزی هر دو معتقدند که حمله به رهبر شبکه القاعده در افغانستان، بدون هم‌کاری پاکستان انجام نمی‌شود.

این در حالی است که رنا ثناءالله، وزیر داخله پاکستان استفاده از حریم هوایی پاکستان در این حمله را رد کرده است. او این موضوع را روز گذشته 3 اگست، در مصاحبه با شبکه جیو نیوز بیان کرد.

از سوی دیگر؛ زردشت شمس، دیپلمات پیشین افغانستان در پاکستان نیز می‌گوید که این رویداد تاثیر منفی عمیقی بر روابط کشورهای جهان با طالبان خواهد داشت: “این رویداد تاثیرات منفی عمیقی بر روابط طالبان با جهان و تمام تعاملات آنان و در نهایت به رسمیت نشناخته شدن احتمالی آنان منجر خواهد شد.”

در همین حال؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان اواخر روز یک‌شنبه قبل از اعلام رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در نشستی گفت که بسیاری از کشورها از تعامل خوب با آنان در نشست تاشکند حمایت کردند.

رئیس جمهور بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی در اول اگست، اعلام کرد که ایمن الظواهری در حمله هدف‌مند یک هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در کابل، پایتخت افغانستان در 30 جولای، کشته شد.

طالبان حمله امریکا را محکوم کرده و آن‌را نقض آشکار اصول بین‌المللی و توافق دوحه خوانده‌اند، اما آنان کشته شدن ایمن الظواهری در این حمله را نه تایید و نه هم رد کرده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر سازمان ملل گفته بود که طالبان از ماه اپریل 2022 بدین‌سو، قدرت خود را در افغانستان تحکیم بخشیده و 41 عضو این گروه که در فهرست تعزیرات این سازمان درج‌اند،‌ در کابینه و سایر کرسی‌های ارشد حکومت سرپرست طالبان حضور دارند.

سازمان ملل: طالبان هنوز هم با القاعده رابطه وثیق دارد

طالبان: گفته‌های خلیل‌زاد مبنی بر حضور القاعده در افغانستان بی‌اساس است

طالبان: گزارش سازمان ملل در مورد حضور گروه‌های تروریستی را قویاً تکذیب می‌کنیم

منبع: صدای امریکا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x