صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دولت کوبا بازار رسمی ارز را با فروش آزادنه دالر آغاز کرد

بیست روز پس از شروع خرید دالر به قیمت بازار آزاد از سوی دولت کوبا، مقام‌های کوبایی برای ایجاد یک بازار مبادلات رسمی ارز در کشور اعلام کردند که دولت فروش دالر به قیمت آزاد را نیز از امروز سه‌شنبه 23 اگست، آغاز می‌کند.

بیست روز پس از شروع خرید دالر به قیمت بازار آزاد از سوی دولت کوبا، مقام‌های کوبایی برای ایجاد یک بازار مبادلات رسمی ارز در کشور اعلام کردند که دولت فروش دالر به قیمت آزاد را نیز از امروز سه‌شنبه 23 اگست، آغاز می‌کند.

پیک‌آفتاب: آلخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا روز دوشنبه 22 اگست، در یک برنامه تلویزیونی گفت: “ما فروش ارز را از فردا آغاز خواهیم کرد”.

او ادامه داد که هدف از این اقدام «ایجاد بازار ارز» در کشور است که «امکان مبادله قانونی ارز» را فراهم می‌کند و هم‌چنین موجب می‌شود قدرت خرید مرتبط با پول ملی کشور نیز افزایش یابد.

بخش عمده‌ای از جمعیت کوبا دالرهایی را دریافت می‌کند که نزدیکان‌شان از خارج کشور به ویژه امریکا برای‌شان ارسال می‌کنند. هم‌چنین بخشی از دالرها در دست مردم کوبا، در عوض ارائه خدمات به گردش‌گران خارجی است.

این دالرها تا پیش از این، در بازار سیاه معامله می‌شد و به طور کامل از معاملات رسمی این کشور جدا بود.

حدود سه هفته پیش، به منظور استخراج گردش این ارزها از بازار سیاه، ماریا سابینا ویلسون، رئیس بانک مرکزی کوبا، اعلام کرد بانک‌ها و صرافی‌ها اکنون دالر را با نرخ 120 پزو برای هر دالر خریداری می‌کنند. این در حالی بود که قیمت دولتی دالر در کوبا 24 پزو بود.

به گفته رئیس بانک مرکزی کوبا، این اقدام «نتیجه مطلوب» داشت و در 20 روز، موسسات مالی “10 برابر بیش از آن‌چه در یک ماه با نرخ 24 پزویی دالر می‌خریدند، این ارز خارجی را خریداری کردند”.

او افزود که برای فروش دالر نیز، نرخ در نظر گرفته شده همان 120 پزو است. این در حالی است که قیمت دالر در روز دوشنبه در بازار غیررسمی به 140 پزو افزایش یافته است.

قیمت هر دالر امریکا از زمان اجرای اصلاحات اقتصادی در کوبا در ماه جنوری 2021، که دولت نرخ هر دلار را 24 پزو تعیین کرد، افزایش یافته است.

کوبا در حال حاضر بدترین بحران اقتصادی خود طی 30 سال گذشته را از سر می‌گذراند و با کمبود فزاینده غذا، دوا و سوخت مواجه است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x