صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مکرون حسرت به دل ماند

شمارش اولیه آرای دومین دور انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی از آن است که ائتلاف طرف‌داران امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نتوانستند اکثریت مطلق آرا را از آن خود نمایند.

شمارش اولیه آرای دومین دور انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی از آن است که ائتلاف طرف‌داران امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نتوانستند اکثریت مطلق آرا را از آن خود نمایند.

پیک‌آفتاب: در این انتخابات، دو رقیب اصلی رئیس جمهور مکرون، ائتلاف نیروهای چپ و سبزها تحت عنوان اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی (NUPES)، به رهبری ژان لوک ملانشون و حزب راست‌افراطی اجتماع ملی (RN) به رهبری مارین لوپن بودند.

شمارش اولیه حاکی از آن است که ائتلاف مکرون بین 215 تا 250 کرسی را در اختیار خواهد داشت که بسیار دورتر از عدد 289 کرسی اکثریت مطلق از مجموع 577 کرسی خواهد بود. چپ‌ها و سبزهای عضو اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی نیز با کسب 150 تا 203 کرسی در مجلس ملی فرانسه، به نیروی اصلی اپوزیسیون تبدیل می‌شوند.

در صورت تایید این نتایج، این پرسش مطرح می‌شود که آیا مکرون می‌تواند با کمتر از 300 نماینده هم‌فکر در پارلمان، اصلاحاتی را که در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2022 وعده کرده بود را عملی کند یا خیر؟

امانوئل مکرون در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده‌هایی چون کاهش مالیات‌، افزایش سن بازنشستگی و اصلاح برنامه‌های رفاهی را مطرح کرده بود.

در همین حال، شمارش اولیه آرای این انتخابات حاکی از آن است که حزب امانوئل مکرون و متحدانش، کوچک‌ترین اکثریت را در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه به دست آورده‌اند، به این ترتیب متحدان مکرون چاره‌ای ندارند جز آن‌که برای عملی کردن شعارهای خود، پیوسته به دنبال متحدانی در میان دیگر نمایندگان در درون مجلس باشند.

دور دوم انتخابات در زمانی برگزار می‌شود که بسیاری از بخش‌های فرانسه با موج بی‌سابقه‌ای از گرما روبه‌رو بوده و گفته می‌شود که همین موضوع بر میزان مشارکت مردم در این روز نیز تاثیر منفی گذاشته است.

از جانب دیگر، شمارش آرای ریخته شده در صندوق‌ها نشان داد که مکرون برای تحقق وعده‌هایش با دو چالش جدی در پارلمان روبه‌روست، زیرا در کنار قدرت‌گیری ائتلاف چپ‌ها و سبزها، این بار حزب راست‌افراطی “اجتماع ملی” نیز حضوری قوی در پارلمان خواهد داشت.

نتایج کسب شده توسط نمایندگان این حزب را باید شگفتی بزرگ دور دوم دانست، چرا که طرف‌داران لوپن موفق شده‌اند بین 80 تا 100 کرسی را از آن خود کنند. به این ترتیب، اجتماع ملی می‌تواند به راحتی یک گروه پارلمانی تشکیل دهد و ابزار قانونی بیش‌تری برای تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها در اختیار داشته باشد.

اجتماع ملی پیش از این تنها یک بار موفق به انجام این کار شده بود، یعنی زمانی‌که تحت نام و چارچوب قدیمی خود “جبهه ملی” توانسته بود یک گروه پارلمانی را طی سال‌های 1986 تا 1988 میلادی تشکیل دهد.

نتایج این انتخابات برای دولت تازه کار الیزابت بورن، نخست‌وزیر جدید فرانسه نیز چالش برانگیز است؛ چرا که احتمال می‌رود برخی از وزرای کابینه به دلیل ناکامی در کسب آرای شهروندان و راه‌یابی به پارلمان، مجبور به ترک دولت شوند.

الیزابت بورن نیز به سختی توانست رقیب چپ‌گرای خود را در شهر کالوادوس پشت سر بگذارد و تنها با کسب 52.46 درصد از آرای حوزه انتخابیه خود پیروز شود.

برخی از وزرای دولت او از جمله بریژیت بورگینیون، وزیر صحت و جاستین بنین، وزیر خارجه در امور دریایی نیز از شکست‌خوردگان این انتخابات محسوب می‌شوند و چاره‌ای جز ترک دولت ندارند.

ریچارد فراند، رئیس پارلمان فرانسه هم‌چنین کریستف کاستانر، متحد نزدیک امانوئل مکرون و رئیس جمهور پیشین نیز از ناکامان این انتخابات هستند و دیگر نمی‌توانند حامیان قوی برای سیاست‌های او باشند.

این مسئله حاکی از آن است که رئیس جمهور فرانسه باید به فکر تشکیل تیمی به عنوان اعضای جدید دولت خود باشد که بتواند از چنین پارلمانی رای اعتماد بگیرد.

این در حالی مطرح می‌شود که نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه از رقابت شانه‌به‌شانه طرف‌داران مکرون و ائتلاف گروه‌های چپ به رهبری ژان ‌لوک ‌ملانشون حکایت داشت. طبق آرای به دست آمده، ائتلاف طرف‌داران رئیس جمهور فرانسه موفق شده‌اند تنها با ۲۱۴۴۲ هزار رای بیش‌تر نسبت به ائتلاف چپ‌ها در صدر قرار بگیرند.

پیروزی طرفداران مکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x