صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دختر دانش‌آموز هراتی در جمع ۲۵ زن تاثیرگذار سال

روزنامه فایننشیال‌تایمز لندن، نام ستوده فروتن دختر دانش آموز ۱۵ ساله هراتی را که در مورد تحصیل دختران در حضور مقام‌های طالبان سخنرانی کرد، در میان ۲۵ زن تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ جا داده است.

روزنامه فایننشیال‌تایمز لندن، نام ستوده فروتن دختر دانش آموز ۱۵ ساله هراتی را که در مورد تحصیل دختران در حضور مقام‌های طالبان سخنرانی کرد، در میان ۲۵ زن تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ جا داده است.

پیک‌آفتاب: ستوده فروتن یک ماه پیش در محفلی که مقام‌های محلی طالبان در هرات نیز حضور داشتند در سخنرانی کوتاه و پرشور طالبان را تشویق کرد که اجازه ادامه تحصیل به دختران را بدهند، تا در بازسازی کشور نقش داشته باشند. سخنرانی ستوده فروتن در آن زمان در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان خبرساز شد.

اکنون نیز قرار گرفتن نام ستوده در میان ۲۵ زن تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ جهان، با استقبال گسترده به‌خصوص از سوی فعالان زن مواجه شده است.

ملاله یوسفزی، فعال حقوق زن پاکستانی و برنده جایزه نوبل در متنی که در معرفی ستوده فروتن برای فایننشیال‌تایمز نوشته، این دختر هراتی را «شجاع و نترس» خوانده و از او به عنوان «قهرمان» یاد کرده است که توانسته مقام‌های محلی طالبان را تشویق کند تا به دختران اجازه دهند که در ولایت هرات دوباره به مکتب بازگردند.

حمیرا قادری از فعالان حقوق زن کشور نیز نوشته است: “‏ستوده شایسته‌ترین برای دریافت این جایزه است. زنان مافیایی پروژه بگیر و خاین باید پلاسشان جمع شود. دنیا با جایزه دادن به چهره‌های بی‌خاصیت دزد، هم خودش را مسخره کرده بود، هم‌ ما را.”

هانیه ملک، یک فعال دیگر حقوق زنان نیز در توییتی نوشته است: “پس از تسلط طالبان، دختران از رفتن به مکاتب منع شدند و هنگامی که به ستوده فرصت سخنرانی در یک مراسم داده شد، او به تعطیلی مکاتب اعتراض کرد. زنان افغان شجاع هستند.»

یک ماه پیش شورای آموزگاران ولایت هرات اعلام کرد که طالبان به دختران هراتی اجازه بازگشت به مکاتب متوسطه را داده‌اند به شرطی که آن‌ها امنیت خود را خودشان تامین کنند. اما این تصمیم مقام‌های محلی هرات بعداً با مخالفت حاکمیت طالبان در مرکز روبه‌رو شد و آن‌ها را مجبور کردند تا دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران دانش‌آموز ببندند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x