صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

داعش بدیل طالبان در سیاست پاکستان

تمام قراین و شواهد حاکی از این است که پاکستان با تقویت گروه مضحمل شده داعش می‌خواهد این گروه را در افغانستان علیه ثبات و امنیت مردم افغانستان فعال و قوی بسازد تا بتواند اهداف غیرانسانی و تبه‌کارانه خود را در منطقه گسترش بدهد.

داعش یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های تروریزمی در سطح  جهانی است که از بعد شقاوت، بی‌رحمی‌، ویران‌گری و درنده‌صفتی، شفقت را از همگان ربوده و به برند معروفی در تاریخ سازمان‌های تروریستی در سطح جهان مشهور شده است.

این گروه تروریستی هم‌چنان مثل دیگر سازمان‌های تروریستی فراز و فرودی را تجربه کرده و توسط نیروهای دموکراتیک سوریه در زادگاهش به سختی شکست خورد و نابود شد، اما بر اساس رابطه‌های استخباراتی امریکا، عربستان سعودی، پاکستان و ناتو، دوباره تقویت شد و سر از افغانستان بحرانی و جنگ‌زده درآورد.

در اواخر دوره جمهوریت که طالبان بنا به تعهدات‌شان در جریان مذاکرات صلح دوحه، نمی‌‎توانستند پشت بسیاری از حملات انتحاری در افغانستان بایستد، نامی از داعش بر سر زبان‌ها شد. هرچند در آن زمان بسیاری آن را پدیده موهوم و دست‌ساخت شورای امنیت حکومت غنی خواندند، اما اینک این نام بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و حتا گفته می‌شود پاکستان با کمک عربستان سعودی تلاش دارد این پروژه را تقویت کند.

حال مسئله مبهم این است که پاکستان گروه داعش را به چه دلیلی تقویت می‌کند؟ آیا می‌خواهد این گروه علیه طالبان بجنگد یا در کنار طالبان؟

تمام قراین و شواهد حاکی از این است که پاکستان با تقویت گروه مضحمل شده داعش می‌خواهد این گروه را در افغانستان علیه ثبات و امنیت مردم افغانستان فعال و قوی بسازد تا بتواند اهداف غیرانسانی و تبه‌کارانه خود را در منطقه گسترش بدهد. از سخنان مقامات پاکستانی و هم‌چنان دیدارهای آنان چنین برداشت می‌شود، این کشور که حامی همیشگی طالبان بود، اکنون به دشمن درجه یک طالبان تبدیل شده و می‌خواهد طالب را در افغانستان به واسطه داعش سرکوب کند تا مانع تشکیل دولت و پایه‌گیری طالبان شود.

پاکستان از لحاظ اقتصادی در حالت ورشکستگی قرار دارد و توان پرداخت معاشات نظامیان خود را حتی ندارد و هرگز نمی‌تواند گروهی مثل داعش را مجهز و فعال سازد. بنابراین در مشارکت با عربستان سعودی در یک توافق شوم سابقه برگشته است که در این شراکت پول از عربستان سعودی است و جغرافیا و کار از پاکستان، با این حال شرکای دیگر عربستان سعودی هم‌چنان از جنگ افغانستان نه تنها ناراحت نیستند که مثل امریکا، ممکن است به زودترین فرصت، بحران تازه‌ای را برای افغانستان خلق کنند.

چندی پیش نیز برخی از کارشناسان گفته بودند که پاکستان در تلاش تقویت داعش است و همین اکنون هم در بعضی از مناطق قبایلی پاکستان هسته‌هایی از داعش آموزش می‌بینند. البته این موضوع را برخی از حلقات طالبان نیز آگاهی دارند و در این روزها تلاش دارند از چنبره پاکستان بیرون آیند، اما بعضی حلقات دیگر(حقانی‌ها) وجود دارند که هنوز از پاکستان دستور می‌گیرند.

اخیراً وزیر داخله عربستان سعودی با جنرال قمر باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان دیدار داشت، رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده بودند که این دیدار در خصوص وضعیت افغانستان بوده است. همه می‌دانیم که طی چند دهه گذشته مداخله‌گر اصلی در امور افغانستان نظامیان پاکستانی بوده‌اند و این مداخلات باعث سقوط نظام‌ها و بربادی افغانستان شده است که البته پول‌های نفت عربستان سعودی با عمل ISI پاکستان زمینه مداخله را فراهم می‌کرد.

حال که در روزهای گذشته بلندپایه‌ترین مقام عربستان سعودی با عالی‌رتبه‌ترین مقام نظامی پاکستان دیدار کرده و دلیل این دیدار بررسی وضعیت افغانستان بوده زنگ خطر به صدا درآمده است. احتمال بی‌ثبات‌سازی و ناامن‌کردن افغانستان به زودی حدس زده می‌شود، پاکستان این بار با کارت داعش وارد افغانستان شده و تلاش می‌کند از این راه موفق به هدف شوم خود شود.

البته که پاکستان با خطر تجزیه مواجه است، با فرافکنی مشکلات خود تلاش دارد گروه‌های تجزیه‌طلب را به عنوان تروریست به افغانستان بفرستد و نابود کند، این مسئله تنها می‌تواند با زرنگی و هوشیاری طالبان خنثی شود تا جلو پاکستان را بگیرند و بتوانند از آغاز بحرانی جدید علیه افغانستان جلوگیری کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x