صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

داستان سقوط دموکراسی در افغانستان؛ اقلیت خائن یا اکثریت موهوم

خوشحال سادات، معاون اپرواتیفی ریاست عمومی امنیت ملی پیشین، در یک سخنرانی در دانشگاه کمبریج بریتانیا، مسئله موهوم اقلیت و اکثریت را مطرح کرده است.

تاکنون روایت‌های زیادی از جریان سقوط نظام پیشین ارائه شده است. راویان به فراخور ارتباط‌شان با دستگاه حاکم، تلاش کرده‌اند، روایتی مطابق میل حاکمان قبلی ارائه کنند که آن روایت‌ها موافقان و مخالفان زیادی داشت.

پیک‌آفتاب: به تازگی اما روایت جدیدی از سقوط ارائه شده است. خوشحال سادات، معاون اپرواتیفی ریاست عمومی امنیت ملی پیشین، در یک سخنرانی در دانشگاه کمبریج بریتانیا، مسئله موهوم اقلیت و اکثریت را مطرح کرده است. او علت سقوط دموکراسی در افغانستان را کنار گذاشتن اکثریت موهوم و میدان دادن به اقلیت‌ها بیان داشته و گفته که حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با آن‌که از اکثریت پشتون بود، این قوم را کنار گذاشت و به جایش نمایندگان اقلیت‌ها را در قدرت جای داد. به گفته سادات، حاکمیت در افغانستان زمانی دوام پیدا می‌کند که در اختیار قبیله‌ی پشتون باشد. او سقوط دموکراسی در افغانستان را ناشی از بی‌عدالتی دانسته که در حق به گفته‌ی او اکثریت روا داشته شده است.

خوشحال سادات در بخشی از سخنانش گفته است: “حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین که خود از پشتون‌های قندهار بود، پیوسته از جنگ‌سالاران دل‌جویی می‌کرد و آنها را وارد کابینه‌ی خود کرد. بسیاری از آنها نمایندگان قوم اکثریت (پشتون) نبودند. از همان ابتدا عدالت و برابری قربانی شد. قوم اکثریت در افغانستان که قبیله پشتون است، به این اساس به حاشیه رانده شد و بدین ترتیب احساس حقارت کردند.”

این سخنان او واکنش‌های تندی را به دنبال داشته است؛ حتا شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پشتون‌تبار نیز، نفرت‌پراکنی خوشحال سادات را مورد انتقادات تند قرار داده است. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی در توییتی گفته است که به جای دامن زدن به بحث بی‌ریشه‌ی اقلیت و اکثریت، بهتر است بحث جداسازی «اقلیت خائن» از «اکثریت وطن‌دوست» را مطرح کنیم. آقای نبیل گفته این «اقلیت خائن» بودند که کشور را به وضعیت فعلی رسانید.!

اما خوشحال سادات کیست؟

خوشحال سادات کارش در نهادهای امنیتی را شانزده سال پیش در یکی از قطعات ویژه پولیس به عنوان ترجمان شروع کرد. در این قطعه او زیر دست اجمل فایز بود که در آن زمان فرمانده تولی کشف این قطعه بوده است. بعدها پله‌ها را یکی یکی به عنوان قدم‌دار، قوماندان بلوک، قوماندان تولی و مفرزه در زیر دست فایز کار کرده است.

قوماندان اجمل فایز امروز در رخ‌نامه فیسبوک خود ضمن معرفی دوران کاری خوشحال سادات، خطاب به او نوشته است: “هم‌سنگر گرگ‌زاده‌ی من! نمی‌دانستیم روزی ما را از عقب خنجر می‌زنید، لطفاً یک کمی از تاریخ بخوان، حقایق تلخ تاریخی و حساسیت‌های کشور را درک کن، در افغانستان هیچ قومی برتر جز قوم انسانیت و وجدان بیدار وجود ندارد. از این گفته‌های تو بوی تعفن و تعصب پدیدار است و تنها درزهای سیاه‌روزی و بدبختی در وادی غمستان ره بیشتر می‌کند.”

لینک پست در رخ‌نامه فیسبوک اجمل فایز 

خوشحال سادات از تیم خاص محمداشرف غنی و حمدالله محب است که دوران حاکمیت این تیم بر افغانستان، همراه با دامن زدن به تعصبات قومی و قبیله‌ای، اوج‌گیری رفتارهای تبعیض‌آمیز و گسترش فساد مالی و اخلاقی بود. در این دوره میلیون‌ها دالر سرمایه ملی حیف‌ومیل شد، تنش‌های قومی به اوج خود رسید و رسوایی‌های اخلاقی تیم ارگ‌نشین سرخط خبرهای رسانه‌های بزرگ بین‌المللی شد.

خوشحال سادات در زمانی که به عنوان قوماندان قطعه 222 در حکومت قبلی مشغول انجام وظیفه بود، به سرقت چندین موتر و تجهیزات این قطعه متهم و زندانی شد. او برای رهایی‌اش از این پرونده، مبلغ هشت‌صد هزار دالر به دادستان‌کل آن وقت رشوت پیشنهاد کرده بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x