صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خواست یونان از امریکا: به ترکیه سلاح نفروشید

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز سه‌شنبه 17 می، در جلسه مشترک کانگرس امریکا خواستار عدم فروش تسلیحات نظامی به ترکیه شد.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز سه‌شنبه 17 می، در جلسه مشترک کانگرس امریکا خواستار عدم فروش تسلیحات نظامی به ترکیه شد.

پیک‌آفتاب: کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان که به مناسبت 201مین سال‌گرد انقلاب یونان و کسب استقلال این کشور از امپراطوری عثمانی به امریکا رفته است، در سخنرانی خود در کانگرس امریکا بدون اشاره به نام ترکیه گفت: “در زمانی‌که تمرکز ما برای کمک‌رسانی به اوکراین جهت شکست تجاوز روسیه است، آخرین چیزی که نیاز داریم، اضافه شدن منبع دیگری از بی‌ثباتی در جناح جنوب‌شرقی ناتو است.”

دولت بایدن از کانگرس خواسته که فروش تسلیحات پیش‌رفته و سایر تجهیزات نظامی را به ترکیه که عضو ناتو است را تایید کند. این بسته به انقره اجازه می‌دهد تا قدرت جنگنده‌های اف-16 خود را ارتقا دهد، اما این هم‌کاری به عنوان زمینه‌سازی برای فروش احتمالی ده‌ها اف-16 دیگر نیز در نظر گرفته می‌شود.

میتسوتاکیس هم‌چنین ترکیه را متهم  به انجام پرواز بر فراز جزایر متعلق به یونان کرد و گفت که این پروازها باید فوراً متوقف شود. نخست وزیر یونان در ادامه تاکید کرده که “می‌خواهم کاملاً واضح بگویم که ما اقدامات تجاوزکارانه را نمی پذیریم.”

میتسوتاکیس در رابطه به مناقشه قبرس گفت که یونان هرگز راه‌حل دودولتی در قبرس را نمی‌پذیرد و از کانگرس خواست تا از موضع آتن حمایت کند. او گفت: “از شما اعضای محترم کانگرس می‌خواهم زخم بازی را که در ۴۸ سال گذشته باعث درد بی‌پایان یونانی‌‌ها شده است را فراموش نکنید.”

نخست وزیر یونان افزوده: “این موضوع باید مطابق با قوانین بین‌المللی و در راستای تصمیمات مربوطه شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود. همان‌طور که روز گذشته به رئیس جمهور بایدن گفتم، ما هرگز راه‌حل دو کشوری را در قبرس نمی‌پذیریم. هیچ کس نمی‌تواند ما را در انجام آن مجبور کند.”

جزیره قبرس بین یونان و منطقه تحت اشغال ترکیه در شمال قبرس تقسیم شده است.

به گزارش یورونیوز، میتسوتاکیس با استفاده از سخنرانی خود در کانگرس امریکا، کوشش کرد تا میان جنگ روسیه در اوکراین و تهدیدات پیش روی یونان، تشابهاتی ایجاد کند و در عین حال پیوندهای محکم بین ایالات متحده و یونان و تعهد مشترک آن‌ها به دموکراسی را تقویت کند.

نخست وزیر یونان گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «موفق نخواهد شد». او گفت :”پوتین نباید موفق شود، نه تنها به خاطر کشور و ملت اوکراین، بلکه برای ارسال یک پیام، پیامی به سایر رهبران اقتدارگرا که اقدامات تجاوزکارانه که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، توسط جامعه جهانی کشورهای دموکراتیک قابل تحمل نخواهد بود.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x