صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خرید زمان به سبک طالبان؛ فرصت 100روزه برای تشکیل حکومت موردنظر امریکا

رهبری طالبان در آخرین دیدار خود با توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، گفته است که آن‌ها به چهار ماه زمان نیاز دارند تا با رهبران خود رایزنی نمایند تا نقشه راه برای یک دولت فراگیر در کشور جنگ‌زده افغانستان شکل بگیرد.

امارت اسلامی در گفتگوی‌های اخیر خویش در دوحه به دولت امریکا گفته است که تا پایان ماه مارچ سال 2022 نقشه راه برای یک حکومت همه‌شمول در افغانستان را ارایه می‌کنند.

پیک‌آفتاب: کانال نیوز 18 هندوستان، مقاله‌ی تازه‌ای را منتشر کرده و گفته است که طالبان تاه ماه مارچ، نقشه راه برای یک حکومت همه‌شمول را تکمیل می‌کنند؛ طوری که همه اقشار جامعه را در بر داشته باشد. طبق متن مقاله، در این نقشه ساختار حکومت طالبان متفاوت‌تر از ساختار فعلی خواهد بود و تعدیلاتی لازم در ساختار فعلی رونما خواهد شد.

نیوز 18 در این مقاله تحلیل می‌کند که رهبری طالبان در آخرین دیدار خود با توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، گفته است که آن‌ها به چهار ماه زمان نیاز دارند تا با رهبران خود رایزنی نمایند تا نقشه راه برای یک دولت فراگیر در کشور جنگ‌زده افغانستان شکل بگیرد.

مقاله منتشره اما تحلیل می‌کند که طالبان به گفته‌های خود متعهد نیستند و این تنها راهی است که آنها در صدد خرید زمان بیشتر هستند. مقاله اما می‌افزاید که باید منتظر بود و دید که آیا طالبان واقعاً به سخنان خود عمل می‌کنند یا خیر.

هم‌زمان با مورد بالا، پیشتر یوناتید پرس گفته بود که طالبان یک گروه متحجر و مرتجع است که از راه خشونت بر افغانستان استلا یافته و اکنون با عدم مشروعیت داخلی و توزیع عادلانه قدرت مواجه است. یوناتید پرس گفته بود که همین مسئله مشروعیت بین‌المللی طالبان را نزد جامعه جهانی به چالش مواجه ساخته و روند شناخته شدن بین‌المللی آنها را به تعویق انداخته است.

از جانب دیگر، نیوز 18 به نقل از منابع می‌افزاید که بسیاری از کشورها، از جمله هند به این باور است که باید در افغانستان یک حکومت فراگیر تشکیل شود که نماینده خواست همه مردم افغانستان باشد و از همه اقشار جامعه، از جمله گروه‌های عمده قومی-سیاسی در افغانستان نمایندگی کند.

مقاله در بخش دیگری می‌گوید که مقامات حکومت پیشین به طور مرتب در ترکیه گردهم می‌آیند تا راهبردی را برای ایجاد فشار بر گروه طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر وضع نمایند. این مقامات در صدد هستند که حقوق زنان، کودکان و همه‌ اقلیت‌های قومی و گروهی از سوی امارت اسلامی تضمین شوند.

مقاله به نقل از منابع می‌افزاید که در این تشکیل صلاح‌الدین ربانی، عبدالرب رسول سیاف، سرور دانش، معاون پیشین رئیس جمهور، کریم خلیلی، محمدمعصوم استانکزی، محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه پیشین و رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی دخیل بوده و به شکل منظم در ارتباط اند و بدین منظور در ترکیه نشست برگزار می‌کنند.

مقاله می‌نگارد که اصل انگیزه اعمال فشار بر طالبان جهت تشکیل یک دولت فراگیر از طریق ابزارهای دیپلماتیک و ایجاد فشار بین‌المللی در داخل افغانستان است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر رهبر طالبان در فرمان ویژه حقوق مدنی زنان از نظر امارت اسلامی را تعریف کرده بود. در فرمان رهبر طالبان ضمن اشاره به برخی از حقوق انسانی زنان، گفته شده بود که «زن مال نیست، انسان است».

فرمان ویژه رهبر طالبان: زن مال نیست، آدم است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x