صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حاصلات املوک تاجیکی به دهقانان بدخشان امید تازه بخشیده است

دهاقین بلخ می‌گویند، به تناسب سال‌های گذشته حاصلات میوه املوک بالاتر از ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

دهاقین بدخشان از چگونگی حاصل‌دهی میوه املوک یکی از میوه‌های تازه ترویج شده در این ولایت است، ابراز خوشحالی می‌کنند. به گفته این دهاقین، املوک تاجیکی که با طبیعت سرد بدخشان هماهنگی دارد، نتیجه خوبی در این ولایت داده و فروش آن در بازار‌های محلی این ولایت بسیارخوب است. این میوه در سال‌های اخیر توسط وزارت زراعت و برخی از موسسات بین‌المللی در میان دهاقین توزیع شد.

پیک‌آفتاب: محمدامان، یک تن از دهاقین در بدخشان از مزیت‌های این میوه برای دهقانان نام برد. او افزود: «هر میوه ویژه‌گی‌های به خصوص خود را دارد. املوک در سال‌های اخیر در بدخشان توسط موسسه‌های خارجی ترویج شده است. بیشتر از یک جریب زمین را املوک غرس کردم. آموزش‌ها و تجربه‌های خوب را دریافت کردیم. یکی ازخوبی‌های میوه املوک این است که در سر شاخ پخته نمی‌شود، ضایعات ندارد، از نگاه غذایی میوه قوی است، زود به ثمر می‌رسد، زود حاصل می‌دهد و زیاد حاصل می‌گیرد. این میوه در مقایسه با سیب، ناک و دیگر میوه‌ها دوام زیاد دارد در پایان خزان در کریت‌ها جا‌به‌جا شود.»

به گفته محمدامان، املوکی که در بدخشان نتیجه خوب داده، املوک تاجیکی است. او گفت که در باغ‌شان هم املوک تاجیکی و هم املوک پاکستانی دارند، اما املوک تاجیکی از نگاه مزه، وزن، حاصل‌دهی و دوام به مراتب بهتر است.

این میوه از لحاظ امراض و آفات خیلی مقاوم است، دهاقین بدخشان از بابت فروش این میوه نیز رضایت دارند. به گفته دهاقین وضعیت‌شان از نگاه اقتصادی بهتر شده است.

گفتنی است املوک سرشار از ویتامین B، B1، B2، B3 و ویتامین C می‌باشد که سایر مواد معدنی را نیز در خود دارد. این در حالی است که املوک جای میوه‌های دیگر را در بدخشان گرفته و خریداران زیاد پیدا کرده است.

دهاقین بلخ می‌گویند، به تناسب سال‌های گذشته حاصلات میوه املوک بالاتر از ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x