صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنگ بگیر و نگیر؛ طالبان: معاش دو ماهه اجرا شد، کارمندان: هنوز هیچی نگرفته‌ایم

"مجبور شدیم یک فروشگاه لیلامی تحت عنوان «لیلامی فروشی معارف» باز کنیم."

در حالی که طالبان از اجرای دو ماه معاش تمامی کارمندان دولتی خبر می‌دهد، آموزگاران اما می‌گویند: ماه‌هاست حقوق نگرفته‌ایم. آموزگاران هم‌چنین از کارشیوه جدید پرداخت معاشات انتقاد می‌کنند.

پیک‌آفتاب: وزارت مالیه طالبان بارها اعلام کرده است که معاش کارمندان دولتی به زودی پرداخت می‌شود، اما هنوزهم بسیاری از کارمندان از جمله کارمندان معارف می‌گویند که ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

اولین بار وزارت مالیه به تاریخ 29 عقرب، یعنی یک ماه پیش اعلام کرد که معاش سه ماهه کارمندان دولتی به صورت یک‌جا پرداخت می‌شود. این وزارت گفته بود: “پرداخت معاشات سه ماهه تمامی کارمندان از امروز به اجرا گذاشته شده است.”

پرداخت حقوق ۳ ماهه کارمندان دولتی از بودجه خارجی

از آن زمان یک ماه می‌گذرد، اما بسیاری از بخش‌ها، حتا یک روز هم معاش دریافت نکرده‌اند. حدود ده روز پیش نیز وزارت مالیه اعلام کرد که حقوق کارمندان دولتی تا دو روز دیگر به اجرا گذاشته می‌شود.

با این همه، تاکنون بسیاری از کارمندان دولتی از جمله آموزگاران می‌گویند که ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند. آموزگاران در ماه‌های گذشته بارها در اعتراض به عدم پرداخت معاشات شان دست به اعتراض زده‌اند. شماری از آموزگاران در تماس با پیک‌آفتاب می‌گویند که هنوز هیچ معاشی دریافت نکرده‌اند.

یک معلم از کابل با ارسال پیامی به پیک‌آفتاب نوشته است: “در مکتب ما استحقاق دو ماه سنبله و میزان فرستاده شده و از ماه سنبله شاید همین روزها بیاید.” معلم دیگری از کابل در پیام صوتی می‌گوید که ماه‌هاست معاش نگرفته و به دلیل مشکلات مالی، مجبور شده با گروهی دیگر از آموزگاران، به دست‌فروشی روی آورند. این آموزگار می‌گوید: “مجبور شدیم یک فروشگاه لیلامی تحت عنوان «لیلامی فروشی معارف» باز کنیم.”

آموزگاری از قندهار نیز نوشته که چهار ماه است معاش نگرفته‌اند. این آموزگار نوشته است: «معاش ماه‌های سنبله، میزان، عقرب و قوس را هنوز نگرفته‌ایم . اما حرف‌هایی را درهمین روزها می‌شنویم که می‌گویند معاشات ماه سنبله و میزان را پرداخت می‌کنند.”

این آموزگاران تاکید می‌کنند که تنها کارشیوه معاشات آمده و طالبان وعده کرده که احتمالاً معاش ماه سنبله در روزهای آینده اجرا خواهد شد. این در حالی است که مقامات طالبان از اجرای معاشات دو ماهه تمامی کارمندان دولتی خبر داده‌اند.

یک منبع در وزارت مالیه امروز به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که معاش سایر کارمندان دولتی پرداخت شده، اما از کارمندان معارف در حال اجرا است و قرار است که به زودی تکمیل گردد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته شماری از کارمندان وزارت شهرسازی نیز دست به اعتراض زده و گفته بودند که هنوز معاشات‌شان اجرا نشده است. آنان تاکید کردند که از ماه اسد به این سو، هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

اعتراض کارمندان وزارت شهرسازی به عدم پرداخت معاش‌شان

از سوی دیگر شماری از کارمندان معارف از کارشیوه جدید معاشات انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند که طالبان بدون در نظرداشت مشکلات کارمندان، در میزان معاشات امتیازی آنها کاهش آورده‌اند. به اساس کارشیوه جدید، امتیاز درجه تحصیلی به نصف کاهش یافته است. این کاهش در حالی رونما شده که پیش از این وزارت مالیه اعلام کرده بود، کاهش معاش کارمندان پایین رتبه «شایعه» است.

وزارت مالیه: معاشات کارمندان بلندپایه 50 درصد کم می‌شود/کاهش معاش معلمان و کارمندان پایین‌رتبه بی‌اساس است

پیش از این، طالبان گفته بودند که قرار است معاشات کارمندان معارف و صحت را کشورهای خارجی پرداخت کنند. مقامات طالبان به نقل از دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته بودند که این سازمان معاشات آموزگاران و کارمندان صحی را پرداخت می‌کند.

پرداخت معاش آموزگاران و کارمندان صحی توسط سازمان ملل

با گذشت بیش از چهار ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوزهم امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است. جامعه جهانی تمامی کمک‌هایش با بخش‌های مختلف افغانستان را متوقف کرده و امریکا میلیاردها دالر افغانستان را به بهانه تسلط طالبان به گروگان گرفته است. این مشکلات، نه‌تنها طالبان بلکه کل شهروندان کشور را با چالش بزرگ مواجه ساخته و افغانستان را در آستانه‌ی ورشکستی اقتصادی قرار داده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x