صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جایگاه سیاسی و حقوقی شهروندان شیعه، زیر تیغ کمیسیون امارت اسلامی

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که کمیسیونی را برای «بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرده‌اند. به گفته این مقام‌ها، این کمیسیون جایگاه سیاسی و حقوقی شهروندان شیعه افغانستان را تعیین می‌کند.

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که کمیسیونی را برای «بررسی حقوق شیعیان» ایجاد کرده‌اند. به گفته این مقام‌ها، این کمیسیون جایگاه سیاسی و حقوقی شهروندان شیعه افغانستان را تعیین می‌کند.

پیک‌آفتاب: قاری حافظ ذاکرالله، از مقامات امارت اسلامی در گفتگو با ایندپندنت فارسی گفته که این کمیسیون تحت عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده و در مورد جایگاه سیاسی و حقوقی شهروندان شیعه افغانستان تصمیم می‌گیرد. او افزوده‌ که به زودی، ساختار و فعالیت‌های این نهاد به گونه رسمی اعلام می‌شود.

قاری حافظ ذاکرالله مسئولیت این کمیسیون را بر عهده دارد و گفته است: «از یک ماه بدین‌سو، گفتگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز کردیم و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی یک‌جا باشند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.»

در روزهای اخیر، برخی از چهره‌های هزاره و شیعه با مقامات طالبان دیدار کرده‌اند. به تازگی نیز یک محفل حمایتی از امارت اسلامی در منطقه عمدتاً هزاره‌نشین دشت‌برچی در غرب کابل برگزار شده است. در این نشست، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که برای مغاره‌نشین‌های هزاره در بامیان شهرک می‌سازند. در دیدارهای مقامات طالبان و برخی از شهروندان هزاره در کابل نیز، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان در یکی از این دیدارها گفته که «آغوش امارت اسلامی برای همه باز است».

این در حالی است که دولت شکل گرفته توسط امارت اسلامی، دولتی عمدتاً از یک قوم خاص و تقریباً صد درصد از اعضای طالب است. این تشکیل با اعتراض‌های داخلی و جهانی همراه بوده است. در دولت کنونی طالبان، هیچ جایگاهی برای هزاره‌های شیعه در نظر گرفته‌ نشده است.

ترکیب دولت واکنش‌های منفی گسترده‌ای را برانگیخته و تاکنون هیچ کشوری این دولت را به رسمیت نشناخته است. طالبان اما می‌گویند که دولت آن‌ها فراگیر و همه‌شمول است و در حکومت آنان نمایندگان همه اقوام و اقشار، سهم و نقش دارند.

ادامه‌ی فشارها بر امارت اسلامی؛ سفارت‌های حامی طالبان در کابل خواهان تشکیل حکومت فراگیر شدند

امیر خان متقی: به رسمیت نشناختن طالبان از سوی جامعه جهانی، بی انصافی در حق مردم افغانستان است

متقی: ما از رئیس جمهور امریکا نخواستیم که دونالد ترامپ را در حکومت شامل کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x