صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تیراندازی در شهر کپنهاگ؛ سه تن کشته و چهار تن زخمی شدند

پولیس دانمارک می‌گوید که فرد 22 ساله که سابقه "بیماری روانی" نیز دارد، روز گذشته 3 جولای، بالای شهروندان این کشور در مرکز خرید "فیلدز" حمله کرد که در اثر آن سه تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

پولیس دانمارک می‌گوید که فرد 22 ساله که سابقه “بیماری روانی” نیز دارد، روز گذشته 3 جولای، بالای شهروندان این کشور در مرکز خرید “فیلدز” حمله کرد که در اثر آن سه تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

پیک‌آفتاب: پولیس دانمارک می‌گوید که فرد بازداشت شده در رابطه با تیراندازی مرگ‌بار روز گذشته “دارای سابقه بیماری روانی” بوده و تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این حادثه “تروریستی” بوده باشد. پولیس تصریح می‌کند که این مرد 22 ساله “دارای ملیت دانمارکی” است.

پولیس این کشور اعلام کرده که کشته‌شدگان یک دختر و پسر 17 ساله دانمارکی و یک شهروند 47 ساله روس ساکن دانمارک بوده‌اند.

در همین حال؛ سورن توماسن، رئیس پولیس شهر کپنهاگ به رسانه‌ها گفت که مظنون برای بخش خدمات صحت ‌روانی شناخته شده بوده است. توماسن گفت که “فراتر از آن نمی‌خواهم نظری درباره مظنون ارایه کنم.”

او هم‌چنین گفت که به نظر می‌رسد قربانیان به طور تصادفی هدف قرار گرفته‌ و هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد این یک اقدام تروریستی بوده است.

رئیس پولیس شهر کپنهاگ گفت که چهار تن از جمله دو شهروند سویدنی زخمی شده در این حادثه، در وضعیت وخیم اما پایدار هستند.

پولیس گفته که زخمی‌های این حادثه شامل دو زن 19 و 40 ساله دانمارکی و دو شهروند سویدنی که یک مرد 50 ساله و دیگری دختر 16 ساله هستند.

توماسن پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که نشانه‌ای در دست نیست که تیراندازان دیگری هم در این حمله دخیل باشند. او از دکان‌داران خواست که کلیه ویدئوهای دوربین‌های نظارتی را حفظ کنند و درباره ارایه آن با پولیس هم‌کاری داشته باشند. پولیس گفته که مظنون هنگام بازداشت یک تفنگ و مقداری مهمات هم‌راه داشت.

رئیس پولیس کپنهاگ اضافه کرد که ماموران مطمئن هستند که این مظنون 22 ساله، همان مهاجم است. پولیس اما می‌گوید که او اکنون متهم شده و روز دوشنبه به سوالات قاضی پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر؛ مته فردریکسون، نخست وزیر دانمارک گفت که این کشور هدف یک حمله بی‌رحمانه قرار گرفته است. او گفت می‌خواهد مردم دانمارک را تشویق کند در کنار هم بایستند و در این لحظه دشوار هم‌دیگر را یاری کنند. او هم عمیقا با خانواده‌های قربانیان ابراز هم‌دردی کرده است.

در همین حال، شاهدان عینی از وحشت مردم با شروع تیراندازی در مرکز خرید “فیلدز” در جنوب شهر، روایت‌های مختلف دارند. امیلی یپِسِن به روزنامه ایلاندز-پوستن گفت: “معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد. یک دفعه هرج‌ومرج همه جا را گرفت.”

رسانه‌های دانمارکی تصویری از مهاجم در مرکز خرید فیلدز را منتشر کرده است. در این تصویر مردی با شلوار کوتاه و یک پیراهن تیره آستین کوتاه دیده می‌شود که ظاهراً حامل سلاح بوده است. این تصویر لحظه ثابتی از یک ویدئو را نشان می‌دهد که مردی برای لحظه‌ای می‌ایستد، ظاهراً سلاح را روی شانه‌اش تکیه می‌دهد، بعد دوباره شروع به دویدن در میان مرکز خرید می‌کند.

مرکز خرید فیلدز با بیش از 140 فروشگاه و رستوران، بزرگ‌ترین مرکز خرید در دانمارک است. این مرکز چند طبقه در حاشیه کپنهاگ واقع شده و ایستگاه مترویی در مجاورت آن به مرکز شهر می‌رود.

بعد از تیراندازی، خانواده سلطنتی دانمارک اعلام کرد که یک برنامه پذیرایی به میزبانی ولیعهد فردریک لغو می‌شود. این رویداد در ارتباط با برگزاری سه مرحله اول مسابقات تور دو فرانس در دانمارک برگزار می‌شد.

این در حالی است که رهبران چند کشور همسایه وحشت خود را نسبت به این حادثه ابراز کردند و با خانواده قربانیان هم‌دردی کردند. از جمله سانا مارین، نخست وزیر فنلند این حادثه را یک «عمل تکان‌دهنده خشونت‌بار» توصیف کرده و آن‌را محکوم کرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که دانمارک آخرین بار در سال 2015 شاهد رویدادی رعب‌انگیز از این نوع بود، زمانی‌که در حمله‌ای به یک مرکز فرهنگی و یک کنیسه در کپنهاگ، دو تن کشته و شش مامور پولیس زخمی شدند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x