صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تکذیب ورشکستگی بانک‌های خصوصی از سوی بانک مرکزی

بانک مرکزی در توییتی، خبرها در مورد ورشکستگی بانک‌های خصوصی افغانستان را تکذیب کرده است. روز گذشته امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان گفته بود که به جز بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) سایر بانک‌ها ورشکسته شده‌اند.

بانک مرکزی در توییتی، خبرها در مورد ورشکستگی بانک‌های خصوصی افغانستان را تکذیب کرده است. روز گذشته امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان گفته بود که به جز بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) سایر بانک‌ها ورشکسته شده‌اند.

پیک‌آفتاب: روز گذشته و هم‌زمان با سقوط آزاد ارزش پول ملی افغانستان، شایعاتی مبنی بر ورشکستگی شماری از بانک‌های خصوصی از جمله “میوند بانک” بر سر زبان‌ها افتاد. امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان نیز در توییتی گفته بود که تمامی بانک‌های خصوصی کشور به جز از بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) ورشکسته شده‌اند. آقای صالح دلیل ورشکستگی بانک‌ها را مستولی شدن ترس و وحشت از جانب طالبان عنوان کرده بود و ادعا کرده بود که طالبان کنترل بانک‌ها را به دست گرفته و دارایی‌های آنها را غصب کرده‌اند.

امرالله صالح نوشته است: “به خاطر مستولی شدن فضای وحشت و ترس از جانب گروه طالبان تمام بانک‌های خصوصی کشور به استثنای بانک بین المللی افغانستان AIB ورشکسته شده و توان ادای مسوولیت‌های خود را ندارند. طالبان خموشانه کنترول بانک‌ها را به دست گرفته و دارایی‌های آنها را غصب کرده‌اند.”

اما بانک مرکزی افغانستان امروز در توییتی گفته که تمامی بانک‌های تجاری کشور فعال است و به تازگی به دلیل بهبود نقدینگی، خدمات پرداخت وجه نقد به مشتریان افزایش یافته است. بانک مرکزی نوشته است: “همانطور که هموطنان محترم اطلاع دارند، تمامی بانک‌های تجاری به صورت فعال در حال ارائه خدمات بانکی هستند و اخیراً به دلیل بهبود نقدینگی، پرداخت وجه نقد به تک تک مشتریان افزایش یافته است.”

به تازگی سازمان ملل از فروپاشی سیستم بانکی افغانستان هشدار داد. این سازمان خواستار تزریق پول نقد به اقتصاد افغانستان شده بود.

هشدار سازمان ملل در مورد سقوط نظام بانکی افغانستان تا چند ماه آینده

از زمان تسلط طالبان وضعیت اقتصادی شهروندان به شدت وخیم است. پرداخت‌ها در بانک‌ها با محدودیت‌های اجرا می‌شود. این وضعیت باعث شده که ارزش پول ملی نیز در برابر ارزهای خارجی به‌خصوص دالر به شکل نگران کننده‌ای کاهش یابد. روز گذشته در بازار کابل هر دالر تا 105 افغانی معامله شد. اما بانک مرکزی می‌گوید که سقوط ارزش پول ملی با توجه به سیستم حاکم بر مبادلات پولی در افغانستان، یک روند طبیعی و ناشی از افزایش تقاضا برای خرید دالر است.

بانک مرکزی: افزایش تقاضا، نرخ دالر در برابر پول افغانی را بالا برده است

سقوط آزاد ارزش پول افغانی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x