صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تهدید باشندگان مالستان توسط قوماندان امنیه غزنی؛ پول زور بدهید و گرنه اقدام نظامی می‌کنیم

قوماندان امنیه غزنی با ارسال مکتوبی به باشندگان ولسوالی مالستان این ولایت، تهدید کرده در صورتی که در پرداخت شش میلیون و ۲۰۰ هزار کلدار به باشندگان ولسوالی اجرستان تاخیر کنند، با اقدام نظامی مواجه خواهند شد.

قوماندان امنیه غزنی با ارسال مکتوبی به باشندگان ولسوالی مالستان این ولایت، تهدید کرده در صورتی که در پرداخت شش میلیون و ۲۰۰ هزار کلدار به باشندگان ولسوالی اجرستان تاخیر کنند، با اقدام نظامی مواجه خواهند شد.

پیک‌آفتاب: سه تن از باشندگان ولسوالی اجرستان مدعی هستند که باشندگان مالستان، ۵۵۰ گوسفند آن‌ها را در سال ۱۳۶۹ ربوده‌اند. پیرمحمد، عبدالله خان و شرف‌الدین جاوید، حالا بعد از ۳۱ سال خواهان پرداخت شش میلیون و ۲۰۰ هزار کلدار پاکستانی غرامت از سوی باشندگان ولسوالی مالستان شده‌اند.

قوماندان امنیه غزنی با ارسال مکتوبی به باشندگان ولسوالی مالستان این ولایت، آن‌ها را تهدید کرده در صورتی که در پرداخت پول مورد نظر این باشندگان ولسوالی اجرستان تاخیر کنند، با آن‌ها به عنوان متخلف، برخورد قانونی خواهد شد.

در مکتوب صادر شده از سوی قوماندان امنیه غزنی آمده: “به تمامی نمایندگان قریه‌جات ولسوالی مالستان! خدمت شما محترمین دستور داده می‌شود که مبلغ شصت و دو لک کلدار پاکستان را تا مدت ۲۰ روز از باشندگان محلی جمع‌آوری نموده و به پیرمحمد، عبدالله خان و شرف‌الدین جاوید تحویل دهید.”

از سویی‌ هم، ولسوال مالستان در مکتوب جداگانه که عنوانی یکی از نمایندگان مردمی در این ولسوالی نوشته شده است، باشندگان محلی را تهدید به تهاجم نظامی کرده است. در بخشی از مکتوب ولسوال مالستان که عنوانی نماینده قوم ملکی این ولسوالی نوشته شده، آمده است: “نظر به فیصله قوماندان امنیه ولایت غزنی، مولوی بازمحمد و دستور ایشان، به شما دستور داده می‌شود که پول قیمت گوسفندهای پیرمحمد، عبدالله خان و شرف‌الدین جاوید را از مربوطین خویش جمع‌آوری نموده و به تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ از قرار لیست و جدول تقسیمات برای محترم حاجی مبلغ، حاجی صداقت، سید شاه‌رضا هاشمی و استاد اکبری پشی تحویل نموده، رسید اخذ نمایید. در غیر آن حق شکایت را نداشته و اقدام نظامی خواهد شد.”

باشندگان ولسوالی مالستان به خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که این رویداد مربوط به ۳۱ سال پیش است؛ سال ۱۳۶۹، زمانی‌که درگیری‌های قومی در ولسوالی اجرستان «دایه»، باعث شد صدها باشنده هزاره این منطقه مجبور به کوچ اجباری شوند. به گفته این شهروندان، یک باشنده اجرستان مدعی شده که یک دهقان هزاره ۵۵۰ گوسفند او را با خود برده و مردم ولسوالی مالستان چون هزاره هستند مجبور هستند غرامت او را پرداخت نمایند.

باشندگان مالستان می‌گویند که این موضوع یک ادعای کذب است و اگر هم درست باشد، گوسفندها از سوی فردی به نام «سلحشور» ربوده شده است. سلحشور همان دهقان هزاره است که پشتون‌های اجرستان، تمامی اعضای خانواده او را به قتل رسانده بود و خودش را به بردگی گرفته بودند و در واکنش به این نسل‌کشی، او احتمالاً شماری از گوسفندان قاتلین خانواده‌اش را با خود برده است. باشندگان مالستان تاکید می‌کنند که سلحشور دو سال پیش فوت کرده و از او هیچ وارثی باقی نمانده است.

حالا باشندگان اجرستان که مقام‌های بلندی در امارت اسلامی دارند، به مردم مالستان چند روز فرصت داده تا شش میلیون و ۲۰۰ هزار کلدار پاکستانی را به سه نفر از ساکنان اجرستان پرداخت کنند، در غیر آن با نیروی نظامی سرکوب خواهند شد.

براساس روایت‌ها و اسناد تاریخی، دایه بود. آن‌ها پس از قتل‌های سیستماتیک از دایه متواری و سرزمین‌شان توسط پشتون‌های اجرستان غصب شد و آن‌هایی که نتوانستند فرار کنند توسط پشتون‌های اجرستان به بردگی گرفته شدند و این‌گونه زمین‌شان را برای پشتون‌ها شخم زدند.

«دایه» که اکنون نام اجرستان بر آن گذاشته شده، سرزمین آبایی هزاره‌های دای‌فولاد بود، اما پشتون‌ها در سال‌های پیش با پشتوانه حکومت‌های مرکزی باشندگان این منطقه را وادار به کوچ اجباری نمودند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x