صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تنش‌های نفس‌گیر TTP و اسلام‌آباد؛ باشندگان مناطق قبایلی پاکستان از گسترش طالبان هراس دارند

باشندگان مناطق قبایلی در پاکستان بر ضد طالبان پاکستانی دست به اعتراض زدند. آنان در هراس اند که مبادا طالبان پاکستانی، وزیرستان شمالی را تصرف کنند.

باشندگان مناطق قبایلی در پاکستان بر ضد طالبان پاکستانی دست به اعتراض زدند. آنان در هراس اند که مبادا طالبان پاکستانی، وزیرستان شمالی را تصرف کنند.

پیک‌آفتاب: شهروندان پاکستان که در نزدیکی مرز با افغانستان زندگی می‌کنند، بر ضد تقویت جنگجویان اسلام‌گرا در این مناطق دست به اعتراض زدند. این معترضان از حکومت پاکستان خواستند که اقدامات جدی را برای جلوگیری از تصرف وزیرستان شمالی از سوی شبه نظامیان اسلام‌گرا روی دست گیرند.

سخنگوی طالبان پاکستانی این اعتراض مردم را «سبوتاژ» نامید و گفت که از سوی «غربی‌ها تمویل» شده است.

بر بنیاد اظهارات پولیس محلی، اعتراض کنندگان جاده عمومی را که این منطقه را به سایر شهرهای پاکستان وصل می‌کرد، شام پنج‌شنبه هفته گذشته مسدود کردند. آنان پرچم‌های سیاه را علیه طالبان بر بام‌های منازل خود نیز به اهتزاز درآوردند.

منطقه سوات در نزدیکی وزیرستان شمالی هم گواه راه‌اندازی یک حرکت اعتراضی مشابه بوده است.

منطقه وزیرستان شمالی در نزدیکی افغانستان، از سال 2014 بدین‌سو پایگاه مهم طالبان پاکستانی دانسته می‌شد. اعضای این گروه در اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان مجبور شدند که به خاک افغانستان فرار کنند.

حکومت در اسلام‌آباد روابط بسیار پیچیده‌ای با تحریک طالبان TTP پاکستان دارد و این گروه شبه‌نظامی روابط نزدیکی با طالبان افغانستان دارد. اسلام‌آباد در سال 2008، تحریک طالبان را ممنوع اعلام کرد. این گروه مسلح، مسئول حملات مختلف تروریستی در پاکستان به ویژه حمله به مکتبی در پیشاور در سال 2014 است. در این حمله 149 تن از جمله 132 کودک جان باختند.

طالبان پاکستانی هم‌چنان به مواضع نظامی این کشور حمله کرده‌اند و به همین دلیل نارضایتی شدیدی در ارتش این کشور وجود دارد. افراد این گروه مسلح در سال 2012، ملاله یوسف‌زی را مورد شلیک قرار دادند. ملاله بعداً به دلیل تلاش‌هایش برای ترویج آموزش در زادگاهش سوات، جایزه بین‌المللی نوبل را دریافت کرد. بنابراین، زمانی‌که مقامات پاکستانی تصمیم به آغاز گفتگوهای صلح با تحریک طالبان پاکستان گرفتند، این تصمیم به طور گسترده در پاکستان محکوم شد.

پس از ماه اگست سال 2021، طالبان افغانستان نقش میانجی را در مذاکرات بین طالبان پاکستان و اسلام‌آباد ایفا کرده است. تاکنون چندین دور گفتگوها در کابل برگزار شده است، اما نتیجه قابل توجهی به دست نیامده است. در نتیجه مذاکرات در ماه می، روی «آتش بس دایمی» در برابر آزادی ده‌ها جنگجو و فرمانده تحریک طالبان پاکستان توافق صورت گرفت، اما تحلیل‌گران معتقدند که این توافق هم‌چنان به طور گسترده و مداوم نقض می‌شود.

یکی از خواسته‌های تحریک طالبان پاکستان TTP این است که مناطق قبایلی در امتداد مرز با افغانستان (فاتا) که وضعیت نیمه خودمختار دارند، به این مناطق بازگردانده شود. در سال 2018، اسلام‌آباد به خاطر دولت‌داری خوب، (فاتا) را با خیبرپشتون‌خوا در جنوب‌شرق کشور ادغام کرد. این منطقه محل امنی برای شبه‌نظامیانی است که از دو سوی مرز عملیات می‌کنند. چندی پیش، یک گروه هشت نفری از علمای پاکستان برای پایان دادن به این بحران به کابل رفتند، اما این گروه شبه‌نظامی در موضع خود انعطاف نشان نداد.

از سوی دیگر، کارشناسان امنیتی می‌گویند که خواسته‌های تحریک طالبان پاکستان برای حکومت پاکستان غیرقابل قبول است. ملیحه لودی، سفیر سابق پاکستان در سازمان ملل در گفتگو با دویچه‌وله گفته است: “پاکستان می‌خواهد به جنگ 14 ساله با تحریک طالبان پاکستان پایان دهد و امنیت را در مناطق مرزی برقرار کند. به همین دلیل به مذاکره با این گروه متخاصم تصمیم گرفت و رهبران افغانستان را میانجی قرار داد”.

وی افزود: “این گفتگوها به طرز ناامیدکننده‌ای پیش رفته و مملو از مشکلات است”. لودی تصریح کرد که از جمله خواسته‌های اصلی تحریک طالبان پاکستان، بازگشت (فاتا) به وضعیت سابق، اجرای قوانین شریعت در منطقه و خروج ارتش پاکستان از مناطق مرزی است.

مایکل کوگلمن، کارشناس مسائل جنوب‌آسیا در مرکز تحقیقاتی اندیشکده واشنگتن، به نتیجه این مذاکرات چندان خوش‌بین نیست.

وی در گفتگو با دویچه‌وله گفت: “TTP درخواست کرده است و فکر نمی‌کنم پاکستان این درخواست را بپذیرد”. او در ادامه اظهار داشته است که از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که تحریک طالبان پاکستان قصد داشته باشد امتیازی بدهد، اما حتی در صورت حصول توافق نیز بعید است که این توافق بر سر جای خود باقی بماند. در گذشته شاهد بودیم که با وجود چنین توافقاتی، تحریک طالبان پاکستان بار دیگر دست به خشونت زده است.

کوگلمن اما می‌افزاید: “نمی‌توان تصور کرد که اسلام آباد تصمیم ادغام (فاتا) را تغییر دهد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، پیروزی بزرگی برای تحریک طالبان پاکستان محسوب می‌شود”.

او تصریح می‌کند: “از طریق حکومت‌داری ضعیف و تصمیمات ضعیف حکومت، گروه‌های مسلح فرصت بزرگی برای افزایش قدرت و اجرای خواسته‌ها و ایده‌های خود خواهند داشت و من فکر می‌کنم اسلام‌آباد هرگز برای این کار آماده نخواهد بود”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر یک هیئت از علمای پاکستان به رهبری مولانا تقی عثمانی، برای گفتگو با رهبران تحریک طالبان پاکستانی (TTP) به کابل آمده بود.

آغاز دور جدید مذاکرات تحریک طالبان پاکستانی با حکومت این کشور، در کابل

تحریک طالبان پاکستانی با آتش‌بس نامحدود موافقت کرد

طالبان: در مذاکرات (TTP) و ارتش پاکستان دخالت نمی‌کنیم

دور جدید مذاکرات طالبان پاکستانی و ارتش این کشور با میانجی‌گری افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x