صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تحریک طالبان پاکستانی با آتش‌بس نامحدود موافقت کرد

پس از انجام چندین دور مذاکرات پی‌هم در کابل و پیشاور، تحریک طالبان پاکستانی (TTP) با حکومت این کشور به برقراری آتش‌بس نامحدود توافق کرده‌اند.

پس از انجام چندین دور مذاکرات پی‌هم در کابل و پیشاور، تحریک طالبان پاکستانی (TTP) با حکومت این کشور به برقراری آتش‌بس نامحدود توافق کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: روزنامه دان (Down) پاکستان امروز سه‌شنبه 10 جوزا، از توافق حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی (TTP) خبر داده و بیان می‌دارد: “دو طرف پس از دیدارهای جداگانه با ملا محمدحسن آخند، رئیس‌الوزاری طالبان در دفتر کاری وی، توافق کردند که آتش‌بس را تمدید کنند و گفتگوهای صلح را ادامه دهند.”

این روزنامه پاکستانی گزارش می‌دهد که ملا حسن آخند از دو طرف خواسته است تا آتش‌بس برای زمان نامحدود تمدید گردد و گفتگوها ادامه یابد و تحریک طالبان پاکستانی (TTP) نیز به این درخواست وی پاسخ مثبت داده است.

گزارش می‌افزاید که تاکنون هیچ اعلامیه و اظهارات رسمی در زمینه صورت نگرفته است و این روزنامه از منابع موثق خبر برقراری آتش‌بس نامحدود را به دست آورده است: “تاکنون هیچ بیانیه رسمی در مورد تمدید نامحدود آتش‌بس صادر نشده است، اما دان توانسته تاییدی از این تحول مهم را دریافت کند.”

این روزنامه پاکستانی می‌افزاید که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان که میانجی اصلی است، به بازگرداندن مذاکرات به مسیر اصلی کمک کرده است.

دان هم‌چنان می‌افزاید: “منابع گفتند که حکومت جمهوری اسلامی ایران جدیت خود را با پذیرفتن برخی از خواسته‌های TTP و پس از پیشنهاد سرپرست وزارت داخله نشان داده است که برای اعتمادسازی حرکت از مقدماتی به مذاکرات رسمی و ساختاریافته مهم است.”

روزنامه نگفته است که تحریک طالبان پاکستانی در خصوص مناطق قبایلی (بلوچستان) ایران چه خواسته‌هایی را مطرح کرده است.

آزادی زندانیان، عفو «مسلم خان»، فرمانده کلیدی تحریک طالبان پاکستانی و سخنگوی طالبان پاکستانی سوات، از سوی ریاست جمهوری پاکستان از جمله خواسته‌های اساسی این پیکارجویان به شمار می‌رود.

هم‌چنان، پرداخت غرامت برای کشته شدگان و مجروحان، اجرای مقررات شرعی در ملاکند، عقب‌نشینی نظامیان از مرزها و برگرداندن منطقه فتای به خیبرپشتون‌خواه، از جمله خواسته‌های اساسی تحریک طالبان پاکستانی در جریان مذاکرات عنوان شده است.

این روزنامه پاکستانی هم‌چنان گفته است که انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات در هفته دوم ماه جون توسط جرگه قبیله‌ای و تحریک طالبان پاکستانی در کابل برگزار گردد.

این در حالی است که برای اولین بار به تاریخ 28 ماه ثور، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان حضور رسمی تحریک طالبان پاکستانی در کابل و انجام مذاکرات با میانجی‌گری مقامات طالبان را در کابل تایید کرد.

مجاهد: دور اول مذاکرات طالبان پاکستانی با حکومت این کشور در کابل خاتمه یافت

پیش از این، دور اول مذاکرات مقدماتی میان نمایندگان تحریک طالبان پاکستانی و 30 تن از اعضای جرگه قبایلی در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان گزارش شده بود.

دور جدید مذاکرات طالبان پاکستانی و ارتش این کشور با میانجی‌گری افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x