صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تمرین‌ مشترک هوایی اسرائیل و امریکا برای پاسخ به تهدیدات مشترک

ارتش اسرائیل روز گذشته 16 جنوری، اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش پیلوت‌ها و شماری از قطعات نیروی هوایی امریکا، تمرین‌هایی را برای "پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی" و "حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش، همکاری و رشد متقابل، شبیه‌سازی کردند".

ارتش اسرائیل روز گذشته 16 جنوری، اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش پیلوت‌ها و شماری از قطعات نیروی هوایی امریکا، تمرین‌هایی را برای “پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی” و “حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش، همکاری و رشد متقابل، شبیه‌سازی کردند”.

پیک‌آفتاب: روزنامه ماکور ریشون اسرائیل گفته است که این تمرینات هفته گذشته با نام “شاهین صحرا” در اسرائیل برگزار شد ولی این کشور در پایان این مانور، آن را رسانه‌ای کرده است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه 16 جنوری، در بیانیه‌ای گفت که این مانور، یک “نقطه عطف در تقویت همکاری‌های راهبردی بین‌المللی با نیروی هوایی امریکا است و به آمادگی نیروهای اسرائیل کمک می‌کند”.

روزنامه ماکور ریشون این مانور را “پیامی روشن” به ایران خوانده و نوشته است که این کشور ائتلاف بین‌المللی “در برابر تهدیدهای فزاینده، به ویژه از ناحیه ایران” را تقویت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نیروی هوایی این کشور از جمله با جنگنده‌های “اف-16 آی” در قطعه 119، هواپیماهای جاسوسی “گالف استریم-500″، گروه “قطعه قرمز” و نیز هلیکوپتر، مانور را انجام داد.

از سوی دیگر، ستاد مرکزی نیروی هوایی امریکا، جنگنده‌های قطعه جنگی 55 در کنار هواپیماهای اسرائیلی بر فراز جنوب این کشور پرواز کردند.

جنگنده‌های امریکایی و اسرائیلی شرکت ‌کننده در این مانور، از پایگاه هوایی “عوودا” در صحرای نقب به پرواز درآمدند. به نوشته رسانه‌های اسرائیل، هم‌آهنگی زبانی و تقویت درک مشترک از اطلاعات و نقشه‌ها، موضوع اصلی این مانور بوده است.

از جانب دیگر، این تازه‌ترین تمرین‌های هوایی مشترک اسرائیل و امریکا از زمان انتقال اسرائیل به حوزه مسئولیت سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، است.

دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌ جمهوری خود دستور داد که اسرائیل از بخش فرماندهی نیروهای امریکا در حوزه اروپا، موسوم به ای‌یو‌کام، به حیطه اختیارات نظامی سنتکام منتقل شود. دولت جو بایدن اما این انتقال را عملی کرد.

به نوشته جروزالم پست، انتقال اسرائیل به حوزه سنتکام، نه تنها همکاری اسرائیل با نیروهای امریکایی مستقر در خاورمیانه را آسان‌تر کرده بلکه ظرفیتی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با کشورهای عربی هم‌سو با اسرائیل ایجاد کرده است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که افزایش همکاری کشورشان با سنتکام و هم‌چنین با امیرنشین‌های خلیج فارس، به اسرائیل در رویارویی “تهدیدهای ناشی از ایران” کمک می‌کند.

جنگنده‌های اسرائیلی در یک‌ونیم سال اخیر هر بار که بمب‌افکن‌های راه‌بردی بی‌ای‌بی امریکایی با عبور از آسمان اسرائیل به سوی خلیج فارس پرواز کرده‌اند، آن‌ها را اسکورت نموده‌اند.

باورها این است که هم‌راهی جت‌های اسرائیلی و نیز جنگنده‌های برخی از کشورهای عربی منطقه با هواپیماهای استراتیژیک امریکایی، برای «هشدار به ایران» بوده است.

تازه‌ترین تمرین هوایی اسرائیل و امریکا در شرایطی انجام شده که ارتش اسرائیل از روند آمادگی خود پیش از تصمیم احتمالی در مورد حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته است. مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل گفته‌اند که اگر برنامه اتمی ایران از راه دیپلماتیک مهار نشود، هم آمادگی و هم برنامه‌های حمله را در اختیار دارند که حتی قادرند آن‌را “بدون مریکا” عملی کنند.

این در حالی است که ایران و اسرائیل همواره رابطه پر تنش داشته و هم‌دیگر را به زورگویی متهم می‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x