صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تماس تلفنی پوتین و شولتز؛ اروپا فعلاً می‌تواند بهای گاز را به یورو و دالر بپردازد

سخنگوی دولت آلمان، چهارشنبه شب اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با نخست وزیر این کشور گفته است که "شرکای اروپایی" فعلاً می‌توانند هزینه گاز وارداتی از روسیه را به یورو یا دالر پرداخت کنند.

سخنگوی دولت آلمان، چهارشنبه شب اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با نخست وزیر این کشور گفته است که “شرکای اروپایی” فعلاً می‌توانند هزینه گاز وارداتی از روسیه را به یورو یا دالر پرداخت کنند.

پیک‌آفتاب: رویترز با نشر گزارشی گفته که در یک تماس تلفنی؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان، گفته است که علی‌رغم برنامه وی برای پرداخت با روبل، “هیچ چیزی” برای شرکای اروپایی فعلاً تغییر نخواهد کرد.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، پوتین اضافه کرده که پرداخت‌های یورو از طرف شرکای اروپایی به بانک روسی “گازپروم” منتقل می‌شود و در آن‌جا به روبل تبدیل خواهد شد.

با این حال، اولاف شولتز از پوتین خواسته که برای “درک بهتر این مسئله”، اطلاعات آن‌را به شکل مکتوب برای وی ارسال کند.

روسیه پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل تحریم‌های مالی غرب بر سر تهاجم این کشور به اوکراین، قصد دارد از اول ماه اپریل، پول صادرات انرژی خود به ویژه گازی که به آلمان صادر می‌شود را به جای یورو یا دالر، به روبل (واحد پول روسیه) دریافت کند.

در پی تماس تلفنی رهبران دو کشور؛ رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان نیز وضعیت را “دشوار” خواند و افزود که “اظهارات پوتین کاملاً روشن نیست”.

وی به تلویزیون (Zweites Deutsches Fernsehen) آلمان گفت که روسیه تهدید خود مبنی بر توقف تحویل گاز در صورت عدم پرداخت به روبل را پس نگرفته، “اما نخستین سیگنال‌ها” در این زمینه ارسال شده است.

با این حال، وی تاکید کرد که نباید “فوری” به دنبال تغییر موضع روسیه در این زمینه بود. هابک در عین حال افزود که آلمان تمام تلاش خود را می‌کند تا برای هرگونه اختلال در زمینه تامین انرژی آماده باشد.

این در حالی است که نیمی از 41.5 میلیون خانوار در آلمان، از گاز طبیعی برای گرمایش استفاده می‌کنند و بخش بزرگی از گاز مورد نیاز این کشور صنعتی نیز توسط روسیه تامین می‌شود.

روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز آلمان است و 40 درصد از واردات انرژی این کشور را در سه ماهه اول سال 2022 به خود اختصاص داده است.

در همین حال، یکی از برنامه‌های بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا این است اگر روسیه عرضه گاز خود به اروپا را متوقف کند، دست به سهمیه‌بندی بزند.

خبر موافقت پوتین با ادامه پرداخت بهای گاز به یورو و دالرر در شرایطی اعلام شده که خبرگزاری تاس پیش از این خبر داده بود که بر اساس اعلامیه کرملین، پوتین و شولتز توافق کرده‌اند کارشناسان دو طرف در مورد چگونگی پرداخت برای صادرات گاز روسیه به روبل با هم گفتگو نمایند.

در روزهای گذشته، دولت آلمان سیستم هشدار زودهنگام خود درباره ذخایر گاز طبیعی آن کشور را فعال کرد و از صنایع و شهروندان این کشور خواست که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

این در حالی است که در پی دستور ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین، آلمان پروژه نورد استریم-۲ را تعلیق کرد. این پروژه، گاز روسیه را از مسیر آلمان به اروپا انتقال می‌کند.

بحران اوکراین؛ آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x