صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش خلیل‌زاد برای پس گرفتن حیثیت از دست رفته

روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارش جدید خود می‌نگارد که خلیل‌زاد جهت حفظ اعتبار و حیثیت از دست رفته خود در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و با منتقدان افغانستانی و امریکایی خود می‌جنگد.

روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارش جدید خود می‌نگارد که خلیل‌زاد جهت حفظ اعتبار و حیثیت از دست رفته خود در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و با منتقدان افغانستانی و امریکایی خود می‌جنگد.

پیک‌آفتاب: نیویارک‌تایمز می‌نویسد که جنگ برای نجات افغانستان به شکست انجامید اما زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان مبارزه تازه‌ای را آغاز کرده است. خلیل‌زاد هر از گاهی در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و تلاش می‌کند از حیثیت از دست رفته خود در برابر اتهاماتی مبنی بر اینکه او مقصر اصلی سقوط کابل به دست طالبان در ماه اگست است دفاع نماید.

خلیل‌زاد درهفته‌های اخیر مصاحبه‌های متعددی انجام داده است تا استدلال کند که با وجود از بین رفتن دولت در افغانستان، تمام تلاش‌های خود را برای میانجی‌گری صلح انجام داده است.

روزنامه می‌افزاید که جنگ برای نجات افغانستان از دید خلیل‌زاد به پایان رسیده است، اما نه با شرایطی که او انتظار داشت. به جای تقسیم قدرت با طالبان، اکنون این گروه بر کل افغانستان مسلط است و کنترل کامل کشور را در دست دارد؛ کشوری که اکنون با فروپاشی اقتصادی و قحطی شدید مواجه است.

طبق متن این گزارش لیزا کرتیس که با خلیل‌زاد در دولت ترامپ به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی کار می‌کرد، گفته است: “من معتقدم سفیر خلیل‌زاد خیلی مایل بود که به طالبان امتیاز بدهد و دولت افغانستان را نادیده بگیرد. برای بسیاری از مردم روشن بود که طالبان به روند صلح علاقه‌مند نبودند، بلکه تنها به دنبال یک مسیر نظامی برای رسیدن به قدرت بودند؛ چیزی که آن را با همکاری خلیل‌زاد به دست آوردند”.

خانم کرتیس در این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است که خلیل‌زاد پس از حمله طالبان به پایگاه هوایی بگرام که در آن دو نفر کشته و 73 نفر دیگر زخمی شدند و هیچ‌کدام امریکایی نبودند، مذاکرات را متوقف کرد اما دو روز بعد مذاکرات را از سر گرفت. خانم کرتیس گفته است: “این باعث شد که ایالات متحده ضعیف و ناامید به نظر برسد و از طریق فرستاده خود به طالبان امتیاز بدهد”.

این گزارش نظرات حامیان خلیل‌زاد را نیز نشر کرده که در بخشی آن چنین تصریح شده است: “حامیان خلیل‌زاد باور دارند که با پیوستن او به دولت ترامپ کار غیرممکنی به او واگذار شد. آنها معتقدند که ایالات متحده اراده جنگیدن در افغانستان را به دلیل ناکامی‌های نظامی از دست داده بودند و ترامپ در هر صورت بدنبال خروج از افغانستان بود”.

این در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، پیشتر در مصاحبه‌ای با شبکه “سی‌ان‌ان” گفته بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا به این نتیجه رسیده بود که ایالات متحده پیروز جنگ در افغانستان نیست. به گفته‌ی او، در ۷ سال گذشته به دلیل عدم مدیریت منابع در داخل افغانستان توسط سران حکومت، طالبان پیروز میدان جنگ بوده‌اند.

خلیل‌زاد: طالبان از هفت سال پیش پیروز جنگ بودند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x