صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه: ما از طالبان می‌خواهیم تا صدای حکومت موقت شنیده شود

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که دعوت از هیئت طالبان در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا به معنی این نیست که انقره طالبان را به رسیمت شناخته است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که دعوت از هیئت طالبان در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا به معنی این نیست که انقره طالبان را به رسیمت شناخته است.

پیک‌آفتاب: وزیر خارجه ترکیه این مطلب را روز گذشته 13 مارچ، پس از شرکت هیئت طالبان در نشست مجمع دیپلماسی در آنتالیای ترکیه مطرح کرد.

مولود چاووش اوغلو در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که شرکت هیئت طالبان در این نشست به معنی رسمیت بخشی آن‌ها نبوده بلکه باید صدای حکومت موقت در افغانستان شنیده شود و همه در حکومت نقش داشته باشند.

این در حالی مطرح می‌شود که از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان هفت ماه می‌گذرد، اما تا هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

از جانب دیگر، طالبان به امید گسترش روابط با جامعه جهانی و در نهایت به رسیمت شاختن حکومت‌شان، در نشست آنتالیای ترکیه ابراز امیدواری کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان شرکت هیئت امارت اسلامی در این نشست را یک دست‌آورد خوانده و افزوده است: “در نشستی که در آنتالیا صورت گرفت، گفتمان بسیار مفید انجام شد و در حاشیه این نشست وزیر خارجه کشور با نماینده‌های کشورهای مختلف، نشست‌های دوجانبه داشت که در آن کشورهای مختلف تشویق شدند تا روابط دیپلماتیک خود را با افغانستان برقرار بسازند و هم‌چنین هم‌کاری‌های تجارتی و هم‌کاری‌های مختلف را با ما داشته باشند”.

از جانب دیگر، وزیر خارجه طالبان اما گفته بود که تضعیف افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست و ناامنی افغانستان، ثبات منطقه و جهان را با خطر مواجه خواهد کرد. او گفته که افغانستان نقش کلیدی در تامین صلح جهانی دارد.

امیرخان متقی: افغانستان کلید صلح جهان است

این در حالی مطرح می‌شود که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در ترکیه به سر می‌برد، با وزرای خارجه قرقیزستان و ترکیه دیدار کرده است. در این دیدارها بر توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجرای برنامه‌های انکشافی تاکید شده است.

دیدار وزیر خارجه طالبان با وزرای خارجه ترکیه و قرقیزستان در ترکیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x