صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه خواستار تامین صلح و جلوگیری از بحران بشری و اقتصادی در افغانستان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهان تأمین صلح پایدار و جلوگیری از بحران اقتصادی و بشری در افغانستان شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهان تأمین صلح پایدار و جلوگیری از بحران اقتصادی و بشری در افغانستان شد.

پیک‌آفتاب: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» که روز یکشنبه 7 قوس در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود، گفت که ترکیه خواهان تامین صلح پایدار در افغانستان است. ترکیه تلاش می‌کند که از فروپاشی اقتصادی و بحران پیش آمده بشری در افغانستان جلوگیری شود. رئیس جمهور ترکیه گفت: “افغانستان با وضعیت دشوار انسانی و اقتصادی روبه‌رو است”.

رجب طیب اردوغان روی ضرورت صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد و گفت: “مهم است تا فوراً صلح و ثبات پایدار در افغانستان که با یک بحران انسانی و اقتصادی روبه‌رو است برقرار شود. این آرزو و هدف مشترک ما است، باید درک مدیریتی که پاسخگوی نیازمندی‌های همه اقشار در افغانستان باشد گسترش یابد. ما از تلاش‌ها با هدف حفظ ساختارهای اساسی دولتی، از جمله بخش‌های حیاتی مانند مراقبت صحی و آموزش حمایت می‌کنیم و تشکیل دولت فراگیر را در افغانستان یک اصل اساسی می‌دانیم”.

رئیس جمهور ترکیه گفت که اقتصاد افغانستان برای جلوگیری از بحران انسانی و مهاجرت باید تقویت شود. او افزود: “اقتصاد افغانستان باید احیا شود تا از بحران پناهجویان که ممکن است کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری شود. هلال احمر ترکیه و سازمان‌های غیردولتی ما فعالیت‌های امدادی بشردوستانه خود را در برابر خطرات احتمالی گرسنگی و قحطی در افغانستان افزایش داده‌اند.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست گروه 20 گفته بود که به دلیل اوضاع پیش آمده در افغانستان، مهاجرت از این کشور بیشتر می‌شود و ترکیه توان رسیدگی به موج دیگری از مهاجرین از افغانستان را ندارد.

ابراز نگرانی مقام‌های ترکیه و ایران از موج جدید مهاجرت از افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x