صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترامپ: غنی اهل تعامل نیست، او یک “متقلب” است

ترامپ خطاب به خلیل‌زاد: "غنی اهل تعامل نیست، چرا وقت خود را با او تلف می‌کنید؟ او یک متقلب و کلاه‌بردار است."

هفته‌نامه ادبی نیویورکر به تازگی مقاله‌ای طولانی را راجع به شکست دیپلماتیک امریکا در افغانستان منتشر کرده و در بخشی از این مقاله به نقل از دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت امریکا آمده که خطاب به نماینده ویژه این کشور گفته است: «با غنی وقت تلف نکنید او یک متقلب است.»

پیک‌آفتاب: نیویورکر در مقاله 33 صحفه‌ای، زوایای پنهان شکست امریکا در جنگ افغانستان را با عنوان “ناکامی دیپلماتیک امریکا در افغانستان” به قلم‌های «استیو کول» و «آدام انتوس» به نشر رسانده است. نویسندگان مقاله گفته‌اند که امریکا از اوایل پی‌برده بود که صلح در افغانستان از طریق گفتگو ممکن نیست، زیرا “نقطه محوری” بین طرفین جهت رسیدن به تفاهم وجود نداشت. یک طرف برای “ماندن در قدرت” به هر تقلبی دست می‌زد و طرف دیگر، “جنگ” را بیشتر از صلح ترجیح می‌داد.

نویسندگان این مقاله در بخشی از این مقاله می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد وقتی پیش‌نویس متن توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان را به اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نشان داد؛ غنی، همان‌طور که انتظار می‌رفت، به این پیش‌نویس اعتراض کرد و تغییراتی را نیز در این سند مشخص نمود. نویسنده تصریح می‌کند که مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا و خلیل‌زاد بیشتر ملاحظات و ویرایش‌های اشرف غنی در متن توافق‌نامه را نادیده گرفتند. خلیل‌زاد در تفاهم با پمپئو متعهد شدند که ملاحظات مدنظر اشرف غنی را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در شانزدهم اگست در استراحت‌گاه گلف‌اش در نیوجرسی گزارش دهند”.

استیو کول می‌نویسد: “خلیل‌زاد همراه با مایک پنس، معاون رئیس جمهور ترامپ؛ جان بولتون، مشاور و سایر مقامات امنیت ملی امریکا در یک اتاق کنفرانس به دونالد ترامپ پیوستند. خلیل‌زاد وعده‌های طالبان مبنی بر اینکه القاعده به امریکا حمله نمی‌کند را برای ترامپ توضیح داد. زمانی که خلیل‌زاد گفت اشرف غنی از متن توافق‌نامه ناراضی است و خواهان تعدیلات شده است، ترامپ خطاب به خلیل‌زاد افزود: “غنی اهل تعامل نیست، چرا وقت خود را با او تلف می‌کنید؟ او یک متقلب و کلاه‌بردار است.”

مقاله می‌افزاید: “ترامپ سپس از خلیل‌زاد پرسید که آیا می‌توانید با دادن چیزی طالبان را وادار به همکاری نمایید”. خلیل‌زاد پاسخ می‌دهد که جناب رئیس، منظورتان چیست و در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؟ ترامپ می‌گوید “مثل دادن پول به طالبان”. خلیل‌زاد در پاسخ می‌گوید “طالبان در فهرست تروریستی امریکا قرار دارند. ما نمی‌توانیم به آنها پول بدهیم.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در مصاحبه پیشتر خود با شبکه تلویزیونی نیوزمکس (Newsmax) نیز گفته بود که اشرف غنی یک کلاه‌بردار حرفه‌ای است. او رهبر نیست و توانایی مدیریت یک کشور را ندارد. ترامپ گفته بود که اشرف غنی ویژگی‌های مدیریتی نداشته و ویژگی کلان او “توهم دانایی” و “جیغ” است.

نیویورکر می‌افزاید که بخش بزرگ سقوط کابل مربوط به دولت پیشین و هیئت رهبری دولت بود. به نوشته این نشریه، “غنی و نزدیکان او از حوزه‌های تخصص، به شکل غیرتخصصی استفاده می‌کردند. به جای ضابطه در دولت غنی رابطه‌سالاری و خویشتن‌مداری تبدیل به عرف شده بود”. مقاله اما در ادامه می‌افزاید: “این مسئله دو مشکل جدی برای دولت غنی خلق کرد. اول فساد بیشتر از پیش شایع شد و دوم برخورد غیرتخصصی باعث فرار مغزها شد که به کل سیستم ضرر رساند”.

استیو کول (Steve Coll)، نویسنده مقاله و نویسنده کتاب “جنگ اشباح”، یک ژورنالیست چیره‌دست امریکایی است و اکنون به عنوان رئیس دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کلمبیا ایفای وظیفه می‌نماید.

کول به تازگی قضایای افغانستان را برای شهروندان امریکا از مجرای رسانه‌های امریکایی تحلیل می‌کند. او به تازگی همراه با “آدام انتوس” گزارش مفصلی را راجع به شکست دیپلماتیک امریکا در افغانستان نوشته و این گزارش در هفته‌نامه ادبی نیویورکر به چاپ رسیده است.

خبرگزاری پیک‌آفتاب دو روز پیش بخش دیگری از این مقاله را که مربوط به ماجرای فرار حمدالله محب و اشرف غنی بود، نشر کرد. طبق متن مقاله، محب به کاخ سفید گفته بود که در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوهای صلح “من  و غنی در عملیات تخلیه” شامل شویم.

یک روز پیش از سقوط؛ محب به کاخ سفید: من و غنی در “عملیات تخلیه” هستیم؟

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x