صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بلینکن: بیرون شدن غنی از کشور برنامه ایجاد حکومت همه‌شمول را برهم زد

بلینکن: "من شب شنبه با رئیس جمهور غنی تلفنی صحبت کردم، به او فشار آوردم تا اطمینان حاصل کنم که او به برنامه انتقال قدرت به یک حکومت جدید به رهبری طالبان موافقت کند و ما نیز در تلاش بودیم تا همه گروه ها و جهت ها در حکومت همه‌شمول، شامل باشند. او در تلفن به من گفت که آماده است اگر طالبان این کار را انجام ندهد تا پای مرگ در مقابل‌شان بجنگد. همین که شب صبح شد او از افغانستان بیرون شد".

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که برنامه انتقال قدرت به طالبان با اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان شریک ساخته شده بود و او هم با این برنامه موافقت کرد بود.

پیک‌آفتاب: طالبان، به تاریخ 15 اگست بر کابل مسلط شدند و اینگونه نظام جمهوری سقوط کرد. این مسئله روشن ساخت که به قدرت رسیدن طالبان توسط توان جنگی نبوده، بلکه نتیجه یک توافق سیاسی بوده است. توافقی که قدرت در یک پروسه مسالمت آمیز به طالبان انتقال می یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در گفتگوی جدیدش با تلویزیون “سی‌بی‌اس” گفته است که آقای غنی این اطمینان را داده بود که اگر طالبان این کار را نکند، تا پای مرگ در مقابل‌شان می‌جنگد. “من شب شنبه با رئیس جمهور غنی تلفنی صحبت کردم، به او فشار آوردم تا اطمینان حاصل کنم که او به برنامه انتقال قدرت به یک حکومت جدید به رهبری طالبان موافقت کند و ما نیز در تلاش بودیم تا همه گروه ها و جهت ها در حکومت همه‌شمول، شامل باشند. او در تلفن به من گفت که آماده است اگر طالبان این کار را انجام ندهد تا پای مرگ در مقابل‌شان بجنگد. همین که شب صبح شد او از افغانستان بیرون شد”.

از جانب دیگر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان، چندی بعد در یک پیام ویدیویی که از امارت متحده عربی نشر شد، درباره دلیل فرارش از افغانستان گفت که بخاطر جلوگیری از جاری شدن سیل خون در کابل، ارگ را ترک گفته است.

وزیر خارجه امریکا با اشاره به سقوط حکومت افغانستان می‌گوید، هیچ اداره استخباراتی پیش‌بینی نکرده بود که این همه در جریان 11 روز اتفاق خواهد افتاد. اما این مساله اتفاق افتاد و برنامه انتقال قدرت و دولت همه‌شمول به هم خورد.

آقای بلینکن، می‌افزاید که دولت امریکا اکنون نه تنها در حال بررسی چگونگی روش خروج نیروهایشان از افغانستان هستند بلکه در حال ارزیابی چگونگی حضور 20 ساله‌شان نیز در این کشور هستند.

این مقام ارشد امریکایی می‌افزاید، امریکا به طولانی‌ترین جنگ بیرون مرزی‌اش پایان داده و رئیس جمهور بایدن این اطمینان را حاصل کرده که دیگر هیچ نسل آنان مجبور نیستند که به افغانستان برای جنگ بازگردند، چیزی که او آن را به سود کشورش می‌داند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x