صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بریتانیا: رفتار طالبان، اعتماد داخلی و بین‌المللی را نابود می‌کند

شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان نیز نسبت به رفتارها و تصامیم اخیر طالبان عمیقاً ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته که در مورد اظهارات اخیر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان وضاحت دهد.

شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان نیز نسبت به رفتارها و تصامیم اخیر طالبان عمیقاً ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته که در مورد اظهارات اخیر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان وضاحت دهد.

پیک‌آفتاب: هوگو شورتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا در افغانستان در رشته توییتی گفته که جستجوی خانه‌به‌خانه در کابل و شهرهای دیگر افغانستان عمیقاً نگران کننده و غیرقابل قبول است. او تاکید کرده که این جستجوها باید فوراً متوقف شود. وی نوشته است: “من عمیقاً نگران عملیات به اصطلاح “پاک‌سازی” طالبان در سراسر کابل و فراتر از آن هستم. بازرسی خانه، ارعاب، دست‌گیری و خشونت کاملاً غیرقابل قبول است و باید فوراً متوقف شود.”

شارژدافیر سفارت بریتانیا هم‌چنین در مورد اظهارات اخیر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته که دستورالعمل طالبان در مورد جلوگیری از سفر شهروندان افغانستان به خارج از کشور، مخالف حق آزادی حرکت و غیرقابل پذیرش است: “ما هم‌چنین دستورالعمل‌های طالبان را برای جلوگیری از سفر شهروندان افغانستان به کشورهای خارجی دیده‌ایم. به زنان گفته شده است که نمی‌توانند بدون سرپرست مرد و «بهانه موجه» به کشورهای خارجی سفر کنند. این محدودیت‌های غیرقابل قبولی برای آزادی حرکت خواهد بود.”

به گفته شارژدافیر بریتانیا، جهان ناظر رفتار طالبان است. او از طالبان خواسته که در مورد اظهارات تازه مجاهد وضاحت دهد. شورتر افزوده که چنین اظهاراتی، به تعهدات طالبان در قبال جامعه جهانی و اعتماد مردم افغانستان لطمه خواهد زد: “من از طالبان می‌خواهم که اظهارات خود را فوراً روشن کنند. جهان هم‌چنان ناظر رفتار طالبان است. چنین اقداماتی، هم تعهدات در قبال جامعه جهانی و هم اعتماد مردم افغانستان را تضعیف می‌کند.”

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که طالبان به تازگی عملیات «پاک‌سازی» را در کابل و برخی ولایات راه‌اندازی کرده‌اند. طالبان گفته‌اند که این عملیات به منظور بازداشت اختطاف‌گران، دزدان و افراد شریر راه‌اندازی شده است. شهروندان اما معتقداند که این عملیات‌ها به هدف پاک‌سازی قومی صورت گرفته است. شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی به شدت به این عملیات واکنش منفی نشان داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

نگرانی آلمان از تفتیش خانه‌های شهروندان افغانستان توسط  طالبان

از سویی هم، روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان خبر داد. او گفت که هیچ زنی بدون محرم، حق سفر به خارج از کشور را نخواهد داشت. مجاهد هم‌چنین از منع سفر شهروندان به کشورهای خارجی خبر داده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x