صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بایدن: پوتین جنایت‌کار جنگی است

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز گذشته 16 مارچ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "جنایت‌کار جنگی" توصیف کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز گذشته 16 مارچ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را “جنایت‌کار جنگی” توصیف کرد.

پیک‌آفتاب: جو بایدن روز گذشته برای نخستین بار همتای روسی‌اش را “جنایت‌کار جنگی” خواند. کرملین در واکنش به این مسئله، سخنان بایدن را “غیرقابل پذیرش و غیرقابل بخشش” عنوان کرد.

بایدن در یک توییت دیگر چنین نگاشته است: ” پوتین ویرانی و وحشت هولناکی را به اوکراین وارد می‌کند، ساختمان‌های آپارتمانی و زایشگاه‌ها را بمباران می‌کند. روز گذشته شاهد بودیم که نیروهای روسی صدها داکتر و بیمار را گروگان گرفته بودند. این‌ها قساوت است. این یک ظلم به جهان است”.

این در حالی است که حمله رئیس جمهور پوتین بر اوکراین، سبب مرگ غیرنظامیان شده و ساختمان یک تیاتر، جایی‌که صدها غیرنظامی پناه برده بودند، مورد حملات هوایی نیروهای روسی قرار گرفته است.

در همین حال، مقامات در شهر بندری ماریوپول روز گذشته در جابه‌جایی افراد کشته شده در “تیاتر درامه” دست و گریبان بودند؛ جایی‌که دود غلیظ از آوار این ساختمان به هوا برخاسته بود. در همین حال؛ دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در یک توییت چنین نگاشته است: “جنایت جنگی وحشت‌ناک دیگری در ماریوپل. حمله گسترده روسیه به تئاتر درام که در آن صدها غیرنظامی بی‌گناه پنهان شده بودند. اکنون ساختمان کاملاً ویران شده است. روس‌ها نمی‌توانستند بدانند که این یک پناهگاه غیرنظامی است. ماریوپل را نجات دهید! جنایت‌کاران جنگی روسیه را متوقف کنید!”.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی خود گفت: “قلبم می‌شکند وقتی می‌بینم که روسیه با مردم ما و با ماریوپول ما چه می‌کند.” او در توییت دیگر چنین نگاشته است: “اوکراین در پرونده خود علیه روسیه در دادگاه بین‌المللی عدالت به پیروزی کامل دست یافت. ICJ دستور داد تا فوراً تهاجم را متوقف کند. این دستور طبق قوانین بین‌المللی لازم‌الاجرا است. روسیه باید فوراً رعایت کند. نادیده گرفتن این دستور روسیه را بیش از پیش منزوی خواهد کرد”.

این تازه‌ترین حمله نیروهای روسی بر غیرنظامیان در اوکراین است، جایی‌که این نیروها در گذشته منازل مسکونی، شفاخانه‌ها، آمبولانس‌ها و صف‌های غیرنظامیان را که در انتظار دریافت مواد غذایی بودند، هدف قرار دادند.

پیش از این، کانگرس امریکا با تصویب قطع‌نامه‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به صفت “جنایت‌کار جنگی” محکوم کرده بود.

لندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواه این قطع‌نامه را به مجلس سنا پیش‌کش کرده و اعضای هر دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با اکثریت آرا آن‌را تصویب کردند.

قطع‌نامه، محکمه بین‌المللی جرایم و دیگر کشورها را ترغیب کرده است تا در هرگونه تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی در جریان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نظامیان روسیه را هدف قرار دهند.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که در جریان تهاجم روسیه، صدها نفر به شمول 103 کودک کشته شده و بیش از سه میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه ۱۵ مارچ، گفته بود که با وجود حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن به تعامل با مسکو برای احیای برجام ادامه می‌دهد.

پرایس: امریکا به روسیه اجازه نمی‌دهد از برجام برای فرار از تحریم‌های اوکراین استفاده کند

توصیه اسرائیل به اوکراین: پیشنهادات روسیه برای پایان جنگ را بپذیرید

پوتین: عملیات ما در اوکراین توسط نظامیان حرفه‌ای انجام می‌شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x