صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بازداشت گسترده‌ی پناهجویان هزاره در کویته پاکستان

منبع: «دو روز است مردم را از ساحات مربوط به هزاره تاون دست‌گیر می‌کنند، از مسافرخانه‌ها، از سر سرک و حتا در ساحه بشیر تاون، شبانه مردم را از خانه‌یشان کشیده و برده‌اند.»

شماری از پناهجویان در کویته پاکستان در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب، از بازداشت گسترده‌ای این پناهجویان از سوی پولیس پاکستان خبر می‌دهند. منابع می‌گویند که صدها نفر در دو روز گذشته از منطقه «هزاره‌تاون» بازداشت شده و هنوز از سرنوشت بسیاری از آنها خبری در دست نیست.

منابعی که با پیک‌آفتاب تماس گرفته‌اند می‌گویند که پولیس پاکستان پناهجویان هزاره را بازداشت کرده و به محل نامعلوم منتقل کرده‌اند. این منابع می‌گویند که این افراد از هوتل‌ها، جاده‌ها و بعضا از داخل خانه‌های شان بازداشت شده‌اند.

یکی از این منابع که خودش را نصرت حسنی معرفی می‌کند، می‌گوید: «دو روز است مردم را از ساحات مربوط به هزاره‌تاون دست‌گیر می‌کنند، از مسافرخانه‌ها، از سر سرک و حتا در ساحه بشیرتاون، شبانه مردم را از خانه‌یشان کشیده و برده‌اند.»

به گفته‌ای منابع، وقتی مردم به “تانه”(حوزه پولیس) مراجعه کرده‌اند، مقامات پولیس گفته‌اند که آنها افراد خاص را تعقیب می‌کنند و بعد از انجام تحقیقات، اگر افراد بازداشت شده از افراد مورد نظر آنها نباشند، رها یا رد مرز خواهند شد. «به تانه که مراجعه کردیم، گفتن ما دنبال افراد خاص هستیم، بعد از تحقیق اگر افراد خاص ما نبود، رها میشن یا رد مرزمیشن.»

پولیس اما نگفته که دنبال چه نوع افرادی است، اما منابع به پیک‌آفتاب تایید می‌کنند که برخی از افراد بازداشت شده که سابقه امنیتی و سیاسی داشته‌اند و یا هم کارمند دولت پیشین افغانستان بوده‌اند، اکنون ناپدید شده‌اند و کسی از سرنوشت آنها خبر ندارد.

با این حال، این منابع می‌گویند: برخی از پناهجویان رها شده گفته‌اند که پولیس پاکستان لیستی از پناهجویان را در اختیار دارد که با لیست پناهجویان در دفتر سحر(seher)  مطابقت دارد. دفتر سحر، دفتری است که ثبت‌نام ابتدایی مهاجرین را برای دفتر «یوان‌سی‌آر»  در شهر کویته انجام می‌دهد. این پناهجویان از این که اطلاعات شان از طریق این دفتر در اختیار پولیس پاکستان قرار گرفته باشد، هراس دارند. آنان می‌گویند این دفتر می‌تواند زندگی آنان را با خطر مواجه سازد. «اگر دفتر سحر با یک نهاد بین المللی کار می‌کند، چرا اسناد مهاجرین و سوابقش را با استخبارات و پولیس پاکستان شریک می‌کند.»

البته بازداشت افراد تنها مربوط به کسانی نیست که در دفتر سحر ثبت شده باشند، بلکه برخی از کسانی که به تازگی به کویته و منطقه هزاره‌تاون آمده‌اند نیز در جمع بازداشت شدگان قرار دارند. یکی از منابع در این زمینه گفت: «دیروز چند نفر را از گلی (کوچه)صداقت ستور گرفته، همچنین دوخانواده را ازهوتل نیوکلثوم که تازه رسیده بودند و خانواه‌های امنیتی بودند، گرفتارکردند.»

با این همه، منابع از عدم رسیدگی نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان، به امور پناهجویان در شهر کویته انتقاد می‌کنند. آنان تاکید می‌کنند که « یوان‌سی‌آر» هرچه زودتر باید به این موضوع رسیدگی نموده و مشکلات پناهجویان در این شهر را حل نمایند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x