صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

“ای.‌اس.‌ای” برای جلوگیری از پیشرفت طالبان، از گروه‌های کوچک جهادی حمایت می‌کند

سازمان استخبارات پاکستان "ای.‌اس.‌ای" به طور جمعی از تیم‌های کوچک‌تر جهادی افغانستان که متمایزتر از طالبان و داعش باشند، حمایت می‌کند.

سازمان استخبارات پاکستان “ای.‌اس.‌ای” به طور جمعی از تیم‌های کوچک‌تر جهادی افغانستان که متمایزتر از طالبان و داعش باشند، حمایت می‌کند.

پیک‌آفتاب: براساس یک گزارش جدید ولی محرمانه، ائتلاف دعوت اسلامی که توسط سازمان استخبارات پاکستان “ای.‌اس.‌ای” تامین مالی و در سال 2020 ایجاد شد، نشان می‌دهد که این ائتلاف بیش از 12 ماه می‌شود که زیر نظر استخبارات ایالات متحده نیز قرار دارد.

این گزارش فاش می‌سازد که دامنه نگرانی‌ها در منطقه به ویژه پس از تحولایت اخیر در افغانستان در حال افزایش است و کشورهای مختلف، 20 سال گذشته را به عنوان یک شکست توصیف کرده‌اند. علی‌رغم اینکه بسیاری از کشورها منجمله پاکستان همچنان با امارت اسلامی در ارتباط هستند، اما ممکن است در حال حاضر اعتقاد کمی به امارت اسلامی و برنامه‌های آن داشته باشند.

این گزارش می‌رساند که ممکن است تشدید درگیری‌ها در درون گروه امارت اسلامی در هفته‌های آینده به اوج برسد. اما بخش دیگری این گزارش نشان می‌دهد که این ائتلاف که فعلاً حوزه فعالیت آن در پاکستان است با استفاده از نیروهای جهادی کوچک‌ترکه متمایز از طالبان و داعش باشند اکنون به دنبال تضعیف طالبان است. یعنی “ای.‌اس.‌ای” تصمیم دارد با بزرگ کردن ائتلاف دعوت اسلامی طالبان به ویژه طالبان پاکستانی را مهار کند.

این گزارش توضیح می‌دهد که ابتدا این اتفاق نظر وجود داشت که امارت اسلامی قبل از به رسمیت شناختن در نظام بین‌الملل، ابتدا باید مشروعیت داخلی را به دست آورند. اما بعید به نظر می‌رسد که این مسئله به صورت مسالمت‌آمیز اتفاق بیفتد.

این در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش ملا یعقوب، وزیر دفاع امارت اسلامی از جابجایی شماری از افراد جنایت‌کار در صفوف نیروهای طالبان خبر داده و حضور این افراد را که او «شرور» و «استفاده‌جو» توصیف کرده است، خیانت به طالبان و اندیشه جهادی این گروه دانسته است. ملا یعقوب گفته بود که این افراد از سوی برخی بزرگان طالبان در صفوف نیروهای امارت اسلامی جابجا شده است. به گفته‌ی او، در میان مقامات ارشد امارت اسلامی، عده‌ای تلاش دارند تا به هدف تقویت نفوذ شخصی خود، برخی نیروهای مضر و استفاده‌جو را جابجا نمایند.

وزیر دفاع امارت اسلامی: برخی بزرگان، جنایت‌کاران را وارد صفوف طالبان می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x