صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انفجارهای پی‌هم در مزارشریف؛ طالبان: موترداران مسئول تامین امنیت موتر خود هستند

شام روز گذشته سه انفجار پی‌هم در کم‌تر از یک ساعت در شهر مزارشریف به وقوع پیوست، انفجارهایی که موترهای مسافربری را در مناطق عمدتاً هزاره‌نشین هدف قرار داده است. مقامات طالبان با تایید وقوع این انفجارها اما می‌گویند که از مسئولین لین‌های مسافربری، تضمین کتبی گرفته بودیم که امنیت موترهای خود را تامین کنند.

شام روز گذشته سه انفجار پی‌هم در کم‌تر از یک ساعت در شهر مزارشریف به وقوع پیوست، انفجارهایی که موترهای مسافربری را در مناطق عمدتاً هزاره‌نشین هدف قرار داده است. مقامات طالبان با تایید وقوع این انفجارها اما می‌گویند که از مسئولین لین‌های مسافربری، تضمین کتبی گرفته بودیم که امنیت موترهای خود را تامین کنند.

پیک‌آفتاب: محمدآصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت بلخ می‌گوید که در پیوند به انفجارهای شام روز گذشته چهارم جوزا، افراد مشکوکی شناسایی شده و به زودی بازداشت خواهند شد. وی جزئیاتی در رابطه به این افراد مشکوک نداده است و گفته است که جزئیات بعداً شریک خواهد شد.

شام روز گذشته چهارم جوزا، شهر مزارشریف در شمال کشور شاهد سه انفجار پی‌هم در کم‌تر از یک ساعت بود. این انفجارها در مناطق عمدتاً هزاره‌نشین شهر مزارشریف رخ داده است و هدف آن‌ها موترهای مسافربری نوع تونس بوده است.

نخستین انفجار در کارته سلطان بابا علی شیر در مربوطات حوزه پنجم شهر مزارشریف یک موتر مسافربری را هدف قرار داده است. به دنبال آن انفجارهای دوم و سوم نیز در منطقه علی چوپان کارته آریانا از مربوطات حوزه دهم شهر مزارشریف، موترهای مسافربری را هدف قرار داده است.

به گفته وزیری، این انفجارها در نتیجه ماین‌های مقناطیسی جاسازی شده در موترهای مسافربری بوده که پس از حرکت از مرکز شهر مزارشریف به سمت نواحی پنجم و دهم منفجر شده است.

وزیری شمار قربانیان این انفجارها را نُه کشته و 15 زخمی اعلان کرده و گفته است که وضع صحی چهار تن از زخمیان، وخیم گزارش شده است، اما برخی منابع صحی در شهر مزارشریف می‌گویند که در نتیجه این انفجارها، نُه کشته و 45 زخمی به شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی شهر مزارشریف منتقل شده‌اند.

این در حالی است که در جریان ماه مبارک رمضان امسال نیز دو انفجار پی‌هم در شهر مزارشریف بالای موترهای مسافربری در مناطق عمدتاً هزاره‌نشین به وقوع پیوست که بیش از ۱۰ تن کشته و زخمی شده بودند.

سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در بلخ در ادامه می‌افزاید که پس از انفجارهای ماه گذشته در موترهای مسافربری در حوزه دهم شهر مزارشریف، از تمامی مسئولین لین‌های مسافربری شهر مزارشریف، تضمین کتبی گرفته شده بود که امنیت موترهای‌شان را تامین کنند. وزیری هم‌چنین می‌افزاید که از تمامی وکیل‌های گذر نیز خواسته بودیم که محلات خود را زیر نظر داشته باشند و حضور افراد مشکوک را اطلاع دهند.

رویترز هم گزارش داده که گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای شام روز گذشته در شهر مزارشریف را بر عهده گرفته است. این در حالی است که طالبان همواره حضور داعش در کشور را رد کرده و گفته‌اند که داعش در افغانستان شکست خورده است.

این در حالی است که ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان روز اول جوزا، از مسجد سه‌دکان در شهر مزارشریف، جایی که هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود، بازدید کرده و گفته است که حمله بر غیرنظامیان باید متوقف شود.

ریچارد بنت: حمله بر غیرنظامیان باید متوقف شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x