صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: روسیه از شورای امنیت برای انتشار اطلاعات جعلی سوءاستفاده می‌کند

امریکا، روسیه را متهم کرد که با سوءاستفاده از نشست شورای امنیت سازمان ملل به "دروغ‌گویی و انتشار اطلاعات جعلی" می‌پردازد تا زمینه را برای استفاده از سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین فراهم کند.

امریکا، روسیه را متهم کرد که با سوءاستفاده از نشست شورای امنیت سازمان ملل به “دروغ‌گویی و انتشار اطلاعات جعلی” می‌پردازد تا زمینه را برای استفاده از سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین فراهم کند.

پیک‌آفتاب: لیندا توماس گرین‌فیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “اتهاماتی را درباره سلاح‌های بیولوژیک جعل می‌کند تا حملات شدید خود علیه مردم اوکراین را توجیه کند”.

گرین‌فیلد اظهار کرده است: “انگیزه پشت این دروغ‌ها روشن و عمیقاً نگران کننده است. ما معتقدیم که روسیه احتمالاً برای صحنه‌سازی یا توجیه تاکتیکی عملیات نظامی خود از عوامل بیولوژیک برای ترور استفاده کند”.

از جانب دیگر، روسیه درخواست برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره ادعاهای خود مبنی بر “فعالیت‌های بیولوژیک” امریکا در اوکراین کرده بود. مسکو اما هیچ سندی در رابطه با ادعای خود ارائه نداده و واشنگتن و کی‌ف نیز آن‌را تکذیب کرده‌اند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفته است که وزارت دفاع این کشور اتهاماتی را مستند کرده که اوکراین دست‌کم 30 آزمایشگاه بیولوژیک دارد که در آن “آزمایش‌های بیولوژیک خیلی خطرناک” از جمله درباره عوامل بیماری‌زا انجام می‌شود و این آزمایشگاه‌ها هم “با حمایت مالی و نظارت آژانس کاهش تهدیدات دفاعی امریکا” فعالیت می‌کنند.

گزارش‌ها می‌رساند که اوکراین شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیک دارد که تحت حمایت‌های مالی و تحقیقاتی امریکا قرار دارد. این آزمایشگاه‌ها متعلق به اوکراین و تحت اداره آن است و بخشی از برنامه‌ای محسوب می‌شود که تحت عنوان “برنامه کاهش تهدیدات بیولوژیکی” که هدف آن کاهش احتمال شیوع بیماری‌های مرگ‌بار، خواه طبیعی و خواه ساخته بشر است. این تلاش‌های امریکا به سال‌های 1990 برای از بین بردن برنامه اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه تسلیحات کشتارجمعی باز می‌گردد.

از جانب دیگر؛ فیلیپا لنتزوس، استاد ارشد علم سیاست و امنیت بین‌المللی در کینگز کالج لندن به اسوشیتدپرس گفته است: “این آزمایشگاه‌ها پنهان نیستند. از آن‌ها برای تولید سلاح‌های بیولوژیک استفاده نمی‌شود. همه این‌ها جعل اطلاعات است”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه چین به تاریخ 8 مارچ، از دولت امریکا خواسته بود تا اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی واقع در اوکراین را فوراً منتشر کند.

چین خواستار افشای اطلاعات در مورد آزمایشگاه‌های امریکا در اوکراین شد

از سوی دیگر؛ ایزومی ناکامیتسو، مسئول امور خلع سلاح در سازمان ملل، به شورای امنیت گفته که او از گزارش‌های رسانه‌ها درباره این ادعاها مطلع است. وی تاکید کرد که “سازمان ملل هیچ اطلاعی درباره برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک ندارد”.

در همین حال، توماس گرینفیلد نیز وجود برنامه‌ تسلیحات بیولوژیک در اوکراین را چنان‌که روسیه ادعا می‌کند تکذیب کرد و گفت تاسیسات آزمایشگاهی که مربوط به سلامت عمومی است برای تشخیص بیماری‌هایی نظیر کووید-19 استفاده شده است.

از سوی دیگر، دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه 11 مارچ از دریافت “گزارش‌های موثق” مبنی بر استفاده روسیه از “بمب‌های خوشه‌ای” خبر داد.

این نهاد گفت که چندین گزارش درباره استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پر جمعیت اوکراین به دست آن رسیده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، تاکید داشته که این اقدام بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر می‌دهد که در اطراف کی‌ف، پایتخت اوکراین تمام شب صدای “بی‌وقفه انفجارهای سنگین” شنیده می‌شد و جنگ شدید این شهر را محاصره کرده و اکنون نبرد در مناطق “بوخا”،‌ “ایرپین” و “هوستومول” ادامه دارد.

«جنگ شدید» کی‌ف را محاصره نمود

وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه دیدار کردند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x