صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کنیم و دیگر کشورها را هم منصرف می‌کنیم

امریکا پس از افزایش مقاومت‌های مسلحانه علیه طالبان در افغانستان، همه طرف‌ها را به مذاکره دعوت کرده و گفته است که از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند.

امریکا پس از افزایش مقاومت‌های مسلحانه علیه طالبان در افغانستان، همه طرف‌ها را به مذاکره دعوت کرده و گفته است که از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند.

پیک‌آفتاب: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز 21 سرطان، در مصاحبه اختصاصی با لانگ‌وار ژورنال (Long War Journal)، گفته است که از اپوزیسیون خشونت‌آمیز سازمان‌یافته علیه طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند. وی از همه طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که به جای جنگ، راه مذاکره را انتخاب کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد افزایش حملات نظامی در افغانستان می‌گوید: “ما از نزدیک شاهد افزایش خشونت‌های اخیر هستیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند و تعامل کنند. این تنها راهی است که افغانستان می‌تواند با چالش‌های متعدد خود مقابله کند.”

ند پرایس در ادامه توضیح می‌دهد: “ما می‌خواهیم شاهد ظهور یک نظام سیاسی پایدار از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز باشیم. ما از مخالفت خشونت‌آمیز سازمان‌یافته با طالبان حمایت نمی‌کنیم و دیگر قدرت‌ها را نیز از انجام این کار منصرف می‌کنیم.”

در گزارش لانگ‌وار ژورنال امریکا تصریح شده است که گروه‌های نظامی مخالف در چند ماه گذشته حملات زیادی را علیه نظامیان طالبان در ولایت‌های مختلف افغانستان سازمان‌دهی کرده‌اند و در روزهای اخیر این حملات شدت یافته است.

این رسانه با انتقاد از شیوه جنگی طالبان می‌نویسد که جنگجویان طالبان در واکنش به حملات مخالفین نظامی خود، غیرنظامیان را در کمین‌های وحشیانه هدف قرار می‌دهند تا مقاومت مخالفین خود را در مناطق جنگی تضعیف کنند.

این گزارش در ادامه با اشاره به حمایت همه‌جانبه پاکستان از طالبان در افغانستان می‌نویسد: “طالبان به طور موثر، تمام 34 ولایت افغانستان را کنترل می‌کنند و تجهیزات و حمایت دولت پاکستان و متحدان تروریست منطقه‌ای و جهانی از جمله القاعده و جنبش طالبان پاکستان برخوردار هستند.”

گزارش می‌افزاید که بدون حمایت نظامی و دیپلماتیک قابل توجه، گروه‌های نظامی ضد طالبان بعید است که عملیات خود را فراتر از تاکتیک‌های چریکی محض، گسترش داده بتوانند.

لانگ‌وار ژورنال می‌افزاید که عدم تمایل امریکا به حمایت معنادار از مقاومت ضد طالبان نیز توانایی ارتش ایالات متحده و CIA را برای نظارت و حمله به القاعده محدود می‌کند.

در دسمبر 2021 میلادی، جنرال مکنزی، رئیس قبلی فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در مصاحبه با اسوشیتدپرس در مورد نظارت بر عمل‌کرد گروه‌های تروریستی در افغانستان گفته بود: “ما احتمالاً در حدود یک یا دو درصد از توانایی‌هایی برخوردار هستیم که زمانی باید در مورد افغانستان بررسی می‌کردیم. این امر، هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی مانند القاعده و شاخه خراسان داعش را بسیار سخت و غیرممکن می‌کند.”

وی هشدار داده بود که ارتش و سازمان جاسوسی امریکا، بارها توانایی قدرت و انسجام طالبان را دست‌کم گرفته‌اند.

این در حالی است که آدام کینزینگر، عضو مجلس نمایندگان امریکا ناوقت شب گذشته 22 سرطان، با انتشار بیانیه‌ای از دولت امریکا خواسته است که هم‌سویی با طالبان را کنار بگذارد. وی خطاب به دولت بایدن گفته است که نیروهای دموکراتیک در افغانستان را حمایت کرده و از حقوق بشر در این کشور دفاع کند.

انتقاد عضو مجلس نمایندگان امریکا از هم‌سویی دولت بایدن با طالبان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x