صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا، طالبان و نیروهای امنیتی پیشین، متهم به کشتار غیرنظامیان در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای می‌گوید که فروپاشی حکومت در افغانستان با "جنایات جنگی مکرر و خون‌ریزی‌های پیاپی" همراه بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای می‌گوید که فروپاشی حکومت در افغانستان با “جنایات جنگی مکرر و خون‌ریزی‌های پیاپی” همراه بوده است.

پیک‌آفتاب: عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه 15 دسمبر، با نشر گزارشی گفته که طالبان، قوای نظامی امریکا و نیروهای امنیتی افغانستان مسئول حملاتی هستند که باعث کشتار غیرنظامیان و افراد ملکی شده است.

در متن گزارش عفو بین‌الملل آمده است: “اعدام‌های فراقانونی و کشتارهای هدفمند توسط طالبان در مراحل پایانی جنگ در افغانستان، تلفات افراد ملکی درعملیات‌های زمینی و هوایی که توسط نیروهای امنیتی، اردو و امنیت ملی افغانستان و نیروهای نظامی امریکا در خاک افغانستان انجام شده، همه مستند سازی شده‌اند”.

در بخشی از گزارش آمده که خانه‌ها، شفاخانه‌ها، مکاتب و بازار‌ها به صحنه‌ی جنایات تبدیل شده و مردم مکرراً در این اماکن کشته و زخمی شده‌اند.

عفو بین‌الملل به نقل از یوناما می‌نویسد که در شش ماه اول سال 2021 میلادی، 1659 غیرنظامی در افغانستان کشته و 3524 تن دیگر زخمی شده‌اند که این رقم 47 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

به اساس گزارش عفو بین‌الملل، زمانی که گروه طالبان کنترول ولسوالی‌ها در سراسر افغانستان را در ماه‌های جولای و اگست 2021 در دست گرفتند، آنها اقلیت‌های قومی-مذهبی و نیروهای امنیتی افغانستان و سایر کسانی را که به حیث طرفداران حکومت پیشین قلم‌داد می‌شدند، در اثر حملات تلافی‌جویانه، شکنجه کرده و آنها را کشته‌اند.

عفو بین‌الملل در این گزارش تحلیل می‌کند که این نهاد حملات تلافی‌جویانه و اعدام افراد وابسته به حکومت سابق در سپین‌بولدک ولایت قندهار را نیز مستند ساخته‌اند.

در واکنش به نشر این گزارش؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که گزارش عفو بین‌الملل عاری از حقیقت است و طالبان چنین کاری را انجام نداده‌‌اند.

این گزارش در بخش دیگری می‌گوید که عفو بین‌الملل کشتن افراد در دایکندی توسط طالبان و کوچ اجباری افراد محل را نیز مستند ساخته و آن‌را جنایت بشری خوانده است.

عفو بین‌الملل از گروه طالبان و حکومت امریکا خواسته است که به تعهدات بین‌المللی‌شان عمل نمایند و مکانیزم‌های روشن و صریح را برای افراد ملکی تعریف کنند تا در صورت درخواست غرامت صدمات وارده، عملاً اقدام صورت گیرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پس از سقوط کابل در 15 اگست، موجی از انفجارها در پایتخت افزایش یافته و در دو انفجار جداگانه در غرب کابل دست‌کم 10 فرد ملکی کشته و زحمی شده‌اند.

موج تازه‌ی انفجارها در پایتخت؛ در دو انفجار در غرب کابل، دست‌کم 10 فرد ملکی کشته و زخمی شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x