صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان و نیاز استفاده از سیستم های دیجیتالی برای مدیریت کشور

در سالهای اخیر شاهد تحویل عظیم در بخش سیستم های دیجیتالی بودیم و این روال نه تنها متوقف نشده بلکه همچنان در حال پیشرفت به سوی قدم های فراتر از تصور است. کشور های مختلف با استفاده سیستم های دیجیتالی، مدیریت را به حدی آسان ساخته اند که کارهای بزرگ را در مدت زمان اندک […]

در سالهای اخیر شاهد تحویل عظیم در بخش سیستم های دیجیتالی بودیم و این روال نه تنها متوقف نشده بلکه همچنان در حال پیشرفت به سوی قدم های فراتر از تصور است. کشور های مختلف با استفاده سیستم های دیجیتالی، مدیریت را به حدی آسان ساخته اند که کارهای بزرگ را در مدت زمان اندک با کمترین استفاده از منابع بشری انجام میدهند‌. در دنیای امروزی، از تجارت الکترونیکی گرفته تا حکومت داری الکترونیکی همه و همه گواهیست بر استفاده موثر و کارا از سیستم های دیجیتالی و الکترونیکی.

در این اواخر، افغانستان شاهد تحول عظیمی در بخش های مدیریتی و نظامی بوده و این تحولات  بخش های گوناگون را تحت تاثیر قرار داده است. دگرگونی های اخیر باعث شده تا به سیستم های دیجیتالی فعال آسیب‌های جدی برسد‌. در اکثر ادارات سیستم های فعالی که وجود داشت، فعلا وجود ندارد؛ تعدادی از کارمندانی که در بخش مربوطه تخصص خاص خویش را داشتند، فعلا حضور ندارند؛ سیستم های منظمی که در قسمت تهیه و تنظیم آن هزینه های قابل توجهی به مصرف رسیده بود، فعلا بدون استفاده کننده باقی مانده است و مواردی از این قبیل که در بخش های دیگر دوایر دولتی نیز قابل تطبیق است‌. تغییر نظام و حضور نیروی جدید مدیریتی نیازمند ساختار سازمانی منظم در قسمت استفاده از سیستم های قدرتمند دیجیتالی و الکترونیکی می باشد‌. یکی از راه هایی که در راستای پیشبرد امور دولتی کمک بسزایی می نماید، سیستم های متمرکز دیجیتالی می باشد. بی نظمی های اخیر در ادارات، نبود کارمند کافی جهت پیشبرد کارها، عدم دسترسی و نظارت از بنادر، عدم نظارت از عواید و مصارف دولتی و… همه و همه نیازمند یک سیستم جامع می باشد که بایستی فراهم گردد. با فراهم کردن سیستم های مورد نیاز، نه تنها شفافیت بیشتر بوجود می آید بلکه در بخش مدیریت نیز سهولت های بی شماری را به بار می آورد.

ساختار سلسله مراتبی که توسط اکثر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در افغانستان نیز کارا و موثر باشد. طوریکه سیستم ولسوالی ها تحت نظارت والسوال همان ولسوالی، سیستم یک ولایت، توسط والی همان ولایت، سیستم یک وزارت توسط وزیر همان وزارت، سیستم وزارت خانه ها توسط هیأت وزیران بررسی می گردد. از این طریق می توان گفت که میزان قابل توجهی از کارها به زیر شاخه های تقسیم بندی و سرعت اجرا در بخش های مختلف افزایش می یابد‌.

حسین داد سعادت استاد دانشگاه

             
     

5 13 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali
Ali
2 سال قبل

نویسنده به درستی به تاثیر استفاده از سیستم های دیجیتالی در مدیریت کشور اشاره کرده است.درود بر نویسنده گرامی

Narges
Narges
2 سال قبل

درست و صحیح به بیان موضوع پرداخته شده است

ahmadi
ahmadi
2 سال قبل

مقاله عالی بود

ahmadi
ahmadi
2 سال قبل

درست و دقیق اشاره شده است.

Heidary
Heidary
2 سال قبل

بسیار عالی بود

Heidary
Heidary
2 سال قبل

همانطور که نویسنده به درستی اشاره کردند با وجود سیستم های دیجیتالی مدیریت کشور بهتر و دقیق تر انجام می شود.

تماس با ما: contactus@paikaftab.com
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x