صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان، موضوع بحث مقام‌های ایران و سازمان ملل

معاون نماینده ویژه سازمان ملل روز یکشنبه 5 دسامبر، با منشی شورای استراتیژیک روابط خارجی ایران، درباره کمک‌های بشری و تهدیدهای امنیتی در دو سوی مرز ایران و افغانستان گفتگو کردند.

معاون نماینده ویژه سازمان ملل روز یکشنبه 5 دسامبر، با منشی شورای استراتیژیک روابط خارجی ایران، درباره کمک‌های بشری و تهدیدهای امنیتی در دو سوی مرز ایران و افغانستان گفتگو کردند.

پیک‌آفتاب: ایرنا گزارش داده که متی نودسن، معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان با سید عباس عراقچی، منشی شورای استراتیژیک روابط خارجی ایران، در پیوند به فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان، تنش‌های پیش آمده در مرزهای دو کشور و گسترش فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان بحث کرده‌اند.

در گزارش ایرنا آمده است که دو جانب وضعیت جاری افغانستان و حکومت آینده این کشور را مورد بحث قرار داده و روی فراگیری حکومت همه‌شمول تاکید کرده‌اند. در متن گزارش آمده که ایران درباره فعالیت‌های روز افزون گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر جلوگیری آن، تاکید نموده است.

عباس عراقچی در این دیدار گفته است: “تهران بر حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید می‌کند که از امینت مرز‌هایش اطمینان دهد و همه‌ی طیف‌ها در آیینه این حکومت دیده شوند”.

ایرنا می‌نویسد که عراقچی به خانم نودسن اطمینان داده که تهران از تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کند و با در نظرداشت اهمیت افغانستان برای این کشور، نماینده ویژه نیز تعیین کرده است.

هر چند، دفتر یوناما در افغانستان درباره سفر خانم نودسن چیزی نگفته، اما خبرگزاری ایرنای ایران به نقل از معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان نوشته که این نهاد بر کمک‌های جدید جامعه جهانی برای شهروندان افغانستان تلاش می‌نماید.

از جانب دیگر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر، در سخنرانی خود در نشستی به نام “دیالوگ مدیترانه‌ای” درباره افغانستان تمرکز کرده و تهدید‌های امنیتی در این کشور را شدیداً مایه نگرانی دانسته است. آل ثانی در صحبت‌های خود گفته است: “ما هم مانند کشور‌های منطقه، همسایه‌های افغانستان، اروپا و ایالات متحده امریکا؛ نگرانی‌های مشابه داریم. من به این باورم که تهدید‌های دهشت‌افگنی و بی‌ثباتی در افغانستان برای همه کشور‌ها خطرناک است. بناً فکر می‌کنم که این باید یک فرصت پنداشته شود تا همه ما یک‌جا شویم و برای ثبات و تامین منافع شهروندان افغانستان مشترکاً کار کنیم.”

آل ثانی در صحبت‌های خود راجع به افغانستان گفته است: “گروه طالبان در نیمه ماه اگست، همه را متعجب ساخت و اکنون باید به ثبات و همبستگی مردم توجه کنند”.

وزیر خارجه قطر اما تاکید کرده که کمک‌های بشری نباید سیاسی شود و این کمک‌ها به همه شهروندان نیازمند افغانستان تعلق دارند و باید به آنها توزیع شوند.

وزیر خارجه قطر در نشست مدیترانه‌ای اذعان کرده است که حکومت همه‌شمول در افغانستان یک اصل است و همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه افغانستان متحدانه به آن تاکید می‌کنند. هرچند امارت اسلامی پیشتر گفته بود که کابینه آنها همه‌شمول است و از همه اقوام در آن حضور دارند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، موجی از مهاجرت‌ها شروع شده و دفتر حمایت از پناهندگی اروپا، گفته که 71200 درخواست پناهندگی تنها در ماه سپتمبر دریافت شده است. این در حالی است که تعداد پناهجویان افغانستانی تنها در یک ماه 72 درصد افزایش یافته که درخواست‌های پناهندگی همه آنها موفقیت‌آمیز نبوده است.

تسلط طالبان بر افغانستان و رکورد موج پناهجویان در اروپا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x