صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افسر نیروی هوایی امریکا: راهی برای خروج سربازان زن از افغانستان وجود ندارد

یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید، عملاً راهی برای خارج نمودن سربازان زن باقی‌مانده در افغانستان وجود ندارد. این افسر نیروی هوای ایالات متحده که در برنامه خروج نیز دست دارد، به وال‌استریت ژورنال گفته که این زنان واقعاً در خطر هستند.

یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید، عملاً راهی برای خارج نمودن سربازان زن باقی‌مانده در افغانستان وجود ندارد. این افسر نیروی هوای ایالات متحده که در برنامه خروج نیز دست دارد، به وال‌استریت ژورنال گفته که این زنان واقعاً در خطر هستند.

پیک‌آفتاب: در گزارش تازه‌ای از وضعیت سربازان زن افغانستان که نتوانسته‌اند شامل برنامه خروج شوند، وضعیت این زنان را وخیم خوانده است. وال‌ستریت ژورنال نوشته که این زنان واقعاً در خطر هستند. روزنامه به نقل از یک افسر نیروی هوایی امریکا نوشته است: “بسیاری از این زنان چیزی از عمرشان باقی نمانده است. چه آن‌ها که با دولت قبلی کار کرده‌اند و چه آن‌ها که با نیروهای امریکایی، حقیقتاً جان‌شان در خطر است.”

او با بیان این‌که به صورت شخصی تلاش می‌کند تا زمینه خروج این شمار از سربازان زن را فراهم سازد، اما تاکید می‌کند که از عملی شدن آن ناامید شده است. او گفته است: “من امیدم را از دست داده‌ام. من به تلاش خود ادامه خواهم داد، اما واقعیت این است که می‌دانم آن‌ها بیرون نمی‌آیند.”

وال‌ستریت ژورنال با استناد به گفته‌های مقامات، وکلا و هم‌چنین دستورالعمل‌های سیاست رسمی ایالات متحده، نوشته است که اکثر پولیس‌ها و سربازان زن واجد شرایط خروج نیستند. بسیاری از زنان پولیس و سربازان زن سابق با یک مانع دیگر روبه‌رو هستند: فقدان اسناد.

به نوشته روزنامه، زنان سرباز باید اسناد کافی داشته باشند و از یک کشور سوم درخواست خروج نمایند، امری که برای این سربازان زن وجود ندارد؛ زیرا آنان اکثر به صورت مخفی زندگی می‌کنند و نمی‌توانند برای دریافت اسناد به ادارات طالبان مراجعه کنند. آنان هم‌چنین برای رفتن به کشور سوم مشکل دارند.

این در حالی است که شماری از سربازان زن باقی‌مانده در افغانستان به وال‌ستریت ژورنال گفته‌اند که امریکا و ناتو به آن‌ها دروغ گفته‌اند. این زنان گفته‌اند که آن‌ها برای پیش‌برد اهداف ناتو و ایالات متحده، هنجارها و سنت‌های فرهنگی افغانستان را نادیده گرفته‌اند، اما کشورهای غربی آن‌ها را به حال خودشان رها کرده‌اند.

به گفته این زنان، ایالات متحده با آن‌که می‌داند جان این سربازان به شدت در خطر است، به جای نجات آنان، آوازخوانان، ورزشکاران و دیگر زنان را انتقال داده است.

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در 15 اگست، وعده عفو عمومی را به تمام سربازان داد. اما بسیاری از نیروهای نظامی سابق از جمله شماری از سربازان زن، از آن زمان به بعد، ترور شده‌اند.

در اواخر اکتبر، اجساد چهار زن در خانه‌ای در بلخ پیدا شد. قربانیان، چهار افسر زن نیروی هوایی بودند. گفته می‌شود که دست‌کم دو نفر از این قربانیان پس از دیدار با فردی که خود را به عنوان یک کارگر سازمان غیردولتی معرفی کرده بود، کشته شدند. این فرد به آن‌ها گفته بودند که کمک می‌کند تا آن‌ها به خارج از کشور بروند. با این همه، طالبان مسئولیت قتل‌های صورت گرفته را به عهده نمی‌گیرند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x